Hyra ut kanin. Avtalet?
Jag ska troligtvis hyra ut en av mina kaniner från maj- augusti till ett utav äldreboenden i vår kommun.
De har bur. De köper hö och kraftfoder från mig. Jag står för kloklippning.
Jag känner "chefen" för denna avdelning. Det är hen som sköter detta.
Vad ska stå i kontraktet?
Priset är 250kr/månad inkl hö, kraftfoder och kloklipp.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Aldrig hyrt ut kanin men känns som det kan vara viktigt att ha med vem som har ansvaret om kaninen skulle bli sjuk eller skadad (vem fixar och betalar veterinärvård och bestämmer om kaninen av nån anledning skulle behöva avlivas akut).
Det känner jag skulle vara bland de viktigaste sakerna att veta om så man inte måste börja klura ut det när det väl blivit akut (men förhoppningen är ju att allt ska gå bra och ingen veterinärvård krävs såklart).
Sen finns det säkert massa andra saker som är bra att det står med (som datum när kaninen ska hämtas och när den senast ska lämnas, om det finns möjlighet att lämna tillbaka i förtid och om då en del av hyr kostnaden betalas tillbaka eller inte).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: jag kommer stå för ev vet vård. Inga konstigheter att lämna tillbaka i förtid.
Jag kräver att de ordnar en säker Hage. Han ska inte sitta i en bur 24/7.
Det tänkte jag oxå på. Vem /vilka har huvudansvaret.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Är de vana vid att ta hand om kaniner?
Annars kanske man kan skriva ”regler” i kontraktet?
Typ beskriva hur de skall göra?
Tex 1msk pellets morgon och kväll, inga sötsaker och människomat förutom grönsaker, kanongodes Max en gång/vecka, nytt vatten varje dag, obegränsat med hö, ringa dig om verkar trött/inte äter, minst 2 h om dagen i hagen, inte störa kaninen när den är i sitt hus etc.
Det blir tydligt om de gjort fel om reglerna står i kontraktet och det är större sannolikhet att de tar hand om kaninen på ett bra sätt om det finns regler. Jag hoppas att kaninen inte är lättskrämd om den skall bo bland så många personer? Men annars är det förstås roligt för kaninen med mycket folk 🙂
//
Lucille
#3: de är djurvana. Så har tänkt att få in lite om skötsel i kontraktet.
Panzar är en väldigt cool o lugn äldre herre som älskar alla. De frågade mig om jag visste någon som hyr ut. O därför jag tar en utav mina. Så man vet vad man får.
En dvv på 4,5 år. Min 8 åring hanterar honom utan problem
…………………………………..
Okej, bra! Så fin han ser ut!
//
Lucille
#5: han är en pärla. Kan han glädja de äldre under sommaren så har man gjort en god gärning
…………………………………..