Hur bor din innekanin?
Har sätt att det finns en gammal sån här tråd men tänkte det kunde vara kul att starta en ny! Skulle gärna ha tips? på hur man kan fixa inomhus åt sin kanin!
Skickar med två bilder på hur våran Engla bor!:)
- Redigerat 2021-04-14 10:52 av Lovilina
Hej!
Trevlig tråd!
Är så nyfiken på hur alla bor!
Mina kaniner bor tillfälligt i hagar bredvid varandra. Ni får två bilder på honans Hage och så en på deras hagar med tak. Hanens Hage har jag ingen närbild på. Hans Hage är inte heller klar och jag har ändrat lite sedan bilden togs.
Obs, mattorna var i tvätten!
//
Lucille
Har tyvärr ingen innekanin pga katt, men ska bli trevligt att få se hur andras bor!!
#2: Ja, tänkte man kanske kan få lite idéer av varandra, har faktiskt aldrig varit hemma hos någon annan med kanin så har ingen aning om hur andra människor brukar ha det med burar osv.😊
#3: Tack 🙂
Allt sitter ihop. Jag har kompostgaller. Sedan har jag satt dit fyrkantsnät på honans sida eftersom hon kan sticka ut huvudet och har fastnat. Och så har jag kompostgaller och bärnät ovanpå. Hanen hoppar annars ut 🙂 När hanen har kastrerats och de flyttar ihop kommer jag ta bort gallret mellan dem och sätta fyrkantsnät runt hela. Vill också ha nya hösäckar som man hänger på insidan då det annars blir en massa hö utanför hagen.
Innan hade jag burar till dem, men de bor inte i burarna längre.
//
Lucille
#6: Vad smart att ha höhäcken mot väggen och över burbottnen. Det blir inte hö överallt då!
//
Lucille
Vad mysigt Engla ser ut att ha det, #0! Har faktiskt funderat på att köpa en likadan pall med hål i (den gråa). Gillar din kanin den?
Jag har tyvärr inga bilder just nu, men mina kaniner är frigående i lägenheten dygnet runt så de bor ju liksom överallt. Men de hänger mest i hallen, för därifrån kan de i princip se hela lägenheten och hålla koll liksom! Samt att där inte kommer så mycket solljus så det är behagligt halvmörkt och svalt där hela tiden vilket jag tror de gillar. Dessutom är deras HOL också i hallen, där har de toa och höstation. Men när de sover så ligger de alltid under vår säng så där har vi lagt in filtar och mattor så de kan ha det skönt. Har väldigt mycket mattor överlag för att de ska kunna skutta utan att halka.
#8: Tack vad snällt! Jo, men hon gillar sin rosa pall mest, där hon brukar ligga och spana ut över rummet😂 Tycker den är väldigt praktisk eftersom man kan ha hö, pellets och alla kaninsaker inuti den! Hon har använt den gråa lite, och verkar ibland tycka det är tryggt att ha någonstans att kunna gå in om hon vill vara lite ifred.. 😊
Det där med att kaniner helst föredrar mörker, stämmer det? Tänker på min andra hane, han brukar alltid stanna upp och liksom blunda när det är väldigt soligt ute och ibland på balkongen undviker han helt de soliga delarna… Är det okej att ha sin kanin i direkt solljus eller ska man försöka undvika detta helt?
#9 Tack! Jag är lite osäker på om mina skulle gillat den, känns som att de ändå bara vill vara under sängen eller soffan när de ska gömma sig… haha. Så kanske är ett onödigt köp.
Jag tror de föredrar när det är lite halvmörkt/skuggigt! Har läst någonstans att deras syn är som bäst under gryning och skymning, dvs när det är lite halvmörkt. I starkt solljus har de svårt att se ordentligt och likaså när det är helt mörkt. Sen också att det kan ju lätt bli väldigt varmt i solen, vilket de inte gillar. Sen tänker jag också att de kanske gillar skugga/halvmörker bäst eftersom de i naturen är mer trygga i sina hålor och i buskar. Är de mitt ute på ett fält så kan ju rovdjur se dem enkelt. Så därför tänker jag att de rent naturligt känner sig mer trygga när det är lite halvmörkt. :)
#11: Vad mysigt! Använder de docksängarna mycket?
//
Lucille
#12: Ja en del faktiskt! Mestadels min ena som har lite mer energi och nerver men även den äldre och latare ibland. Den vid sängen brukar de använda för att hoppa upp på sängen (trots att det är typ ett halvmeter upp) :)
#13: Jag funderar på att köpa liknande till mina kaniner :)
//
Lucille
#1: Ser jättefint ut!😍😍
Har du funderat på någon fin pläd istället för galler taket tror det skulle va fett coolt!
Och kanske en matta på golvet så inte kaninen halkar!😀
#15: Tack! 😍
Tack för tipset! Det var en bra idé!
Jag har mattor på golvet, men måste tvätta dem ofta eftersom kaninerna kissar på dem :( På bilden var de i tvätten.
//
Lucille
#17: Tack. Vet du om det finns större toalådor nånstans som man kan fästa på gallret? Utan snöre eller krok vänder min hane upp och ner på dem.
//
Lucille
#18: Tyvärr inte. Eventuellt kan man göra hål själv. Kommer bara ihåg att jag hade just en trekantig toalåda och just den ville min dåvarande hona välta. Men när jag bytte till större så brydde hon sig inte alls om att välta den.
Kan ju visa hur min frigående hane Bevies bor :D Han har sin egna lilla hörna nuförtiden med ett kartong hus fullt med hö, öppen innebur där han gör behov, dricker vatten, äter hö m.m Också möjligheten att gå ut och in från två in och ut-gångar.
#19: Vad fint!
Min hona kissar i sin låda nu och bajsar kanske 80% av bajset där, men min hane kissar ibland i lådan och ibland utanför. Han bajsar även mycket utanför. Det kanske hjälper med att en större låda, men måste hitta en som han inte välter isf. Det kanske finns någon tung.
//
Lucille