Potträna hankanin
Hej alla kaninkunniga!
Jag och min sambo har världens bästa kanin (Skorpan) som är en frigående dvv hona inomhus. Rumsren, gosig och har en bur hon vistas i om nätterna. Drömkaninen helt enkelt.
Nu vill vi skaffa en till kanin och har läst att en kastrerad hane är det bästa alternativet. Vi undrar dock om hanar går att potträna? Vet att okastrerade hanar tenderar att skvätta lite överallt, men ni som har kastrerade hanar - hur har det gått med potträningen?
Tack 👏⭐️
ja det hänger inte på könet utan enbart på individen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror som #1 att det hänger allra mest på individen, men när jag läser om andras erfarenheter har jag fått känslan av att hanar är lättare att få rumsrena. Vet dock inte om det stämmer. Min hane krävde 0 träning - han gick på lådan direkt (förutom att han bajsar utanför ibland men det gör nog alla kaniner). När jag fick honom var han okastrerad och sen kastrerade jag honom, har inte märkt någon skillnad alls utan han har alltid varit duktig. Sen kan det vara att de markerar mot varandra i början innan de har vant sig så oavsett är det bra att vara beredd på markering. Jag fick gå igenom en ganska lång period av kiss på golvet innan allt blev bra med mina två.
Min erfarenhet är att hanar (speciellt kastrerade) är lättare att få rumsrena än honor (iaf okastrerade honor) men i slutänden tror jag mer på individuella skillnader än kön (tex så av min erfarenhet verkar riktigt dominanta individer vara lite svårare att få 100% rumsrena för de vill gärna markera revir (mest med bajspluttar men ibland även med kiss) när det blir någon förändring för dem).
Mina okastrerade honor skulle jag väl säga var 95% rumsrena medan min ena hane som levde okastrerad stor del av sitt liv var 100% rumsren.
Min senaste hane (som var väldigt dominant, blind och hade kronisk sjukdom) markeringskissa på hunden innan han blev kastrerad och där efter var 95% rumsren under de sämsta perioderna (men majoriteten av tiden var han 100% rumsren om man inte räknar med några få missar precis utanför toalådan). Var sista veckorna, när njurarna börja fallera, som det började bli fler olyckor utanför lådan.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2 Aldrig stämt på alla kaniner jag haft :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min förra kanin var en dvv hane. Inga problem alls med att "potträna", han kunde det direkt. Kastrerade även honom senare, det ändrade inget varken till bättre eller sämre - han var redan perfekt på det