Nervös inför kastrering
Hej alla, min kanin hona kommer kastreras nästa vecka på torsdag då jag läst om att det är 60-80%chans att dom får livmodercanser annars. Plus att dom blir mindre hormonella med mera.
Många rekommenderar att kastrera sin kanin men är sååå nervös. Nervös över att hon inte klarar narkosen eller operationen! Hon är mitt allt och vill det bästa för henne, gör jag rätt val genom att kastrera henne?
Har ni tips? innan kastretingen men även efter skriv gärna det isånna fall:) hur gick det för era kaniner om dom blivit kastrerade? Behöver bara prata av mig är så himla nervös.
Vet inte 100% hennes ålder då vi hittat henne ute. Men upplever att hon börjat blivit lite hormonell då hon ett tag blev lite grinig pluss kissat i sängen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kastrera en hon kanin är tyvärr lite mer komplicerat än en han kanin både när det gäller operationen och eftervården! Men det är sällan kaniner dör under ingreppet.
Jag hade hand om min kompis hon kanin när hon kastrerats (eftersom jag är hemma hela dagarna kändes det bäst eftersom jag kunde ha ordentlig koll). Första dygnen hade hon ont (trots smärtstillande) och hon ville inte riktigt äta i början så jag hjälpte till med att ge henne critical care och sen försökte jag göra maten så aptitlig som möjligt och gav sånt hon gilla (och såklart redan var van vid).
Viktigt är att hålla toalådan ren i början och att ge smärtstillande och se till att de får i sig mat. Jag körde med handdukar i toalådan (körde en med ganska låg kant också så det skulle vara enkelt för henne att komma in och ut) som jag bytte ut så fort jag såg att hon kissat. Hade lite olika hö sorter jag erbjöd och fuktade delar av höet också (då vissa kaniner tycker det blir lite godare).
Till min han kanin när han kastrerats så fick han sitt "fodder" som han älskade så det låg han och knapra innan han ens helt vaknat upp! (Skickar med en videosnutt på det).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag är också nervös inför kastreringen av mina kaniner. För min hona dröjer det, men min hane skall kastreras snart.
//
Lucille
Ja risken (inte chans) är väldigt hög för livmodercancer, tror dock inte sp pass högt men över hälften får det, efter 3 års ålder tyvärr.
Kommer gå bra! :)
Absout rätt val att kastrera.
Alla kaniner som inte ska avlas på - är bäst att kastrera
- Ha critical care hemma ifall du behöver stödmata
- Smärtstillande för minst 3 dagar
- Ha tex tidningar i buren första veckan, byt ofta
- Kaniner ska inte ha tratt på sig - ha koll kring slickande på såret
- Kaniner ska inte fasta innan kastrering
- Ha med hö i transporten
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2021-04-04 07:13 av Fridaaaa
#4: varför skall man ha tidningspapper i buren första veckan? Går det inte att ha strö?
//
Lucille
#5 Strö riskerar att infektera såret
Får man smärtstillande dorwkt från veterinär eller är det något man köper från apoteket efteråt?
Vi kommer använda oss av en annan påse istället för critical care då vi testat den på henne tidigare och vi vet att hok älskar det. Påsen är likadan som critical care bara ett annat märke.
En till fråga är om man kommer åka in på återbesäk med sin kanin efter kastreringen?
Vi kommer kastera våran kanin på evedensia.
#6: Tack.
//
Lucille
#8 Nej återbesök blir bara om det strular med något. Annars försvinner stygnen själv.
#7 Det är på recept och ska veterinären skriva ut eller skicka med
#10 Okej hur mycket brukar smärtstillandet kosta?
#11 För oss har det ingått i priset, då vi fått det med oss.
Vet inte vad det kostar att hämta ut
Man brukar få Metacam utskrivet och det kostar väl straxt under 200kr (om jag minns rätt) beroende på apotek (kolla hemsidan för det apotek ni har nära till, har de nätbutik brukar man kunna få upp priser även på receptbelagda saker).
Metacam har varit slut länge. Blev utskälld för att jag försökte hämta ut för ett tag sedan eftersom det var slut och det borde jag ha vetat. Men det kan ha kommit i lager nu. Fanns inte i augusti heller. Men hör dig för om det finns.
Lycka till med kastreringen!
Mvh
Mig
#14 Finns annat man kan få, fick vi
#15 Det ska jag komma ihåg och fråga efter.
Mvh
Mig
Nu har min kanin blivit kasterad.
Hon har inte ätit ännu och är väldigt groggy.
Är irriterad på veterinären då dom inte hållit koll på om hon ätit efter operationen. När vi kommit hem ska vi försöka tvångsmata henne med selective recovery plus. Hoppas hon mår bättre snart.
Vi fick också Loxicom för katt. En dos innehåller 0,5mg som jag ska ge varje dag i 5 dagar.
Har bara hört att folk gett metacam inte detta. Har ni givit eran kanin Loxicom tidigare hur reagerade dom isånnafall på detta?
#18: Loxicom har exakt samma verksamma ämne som Metacam (Meloxikam) så det ska inte vara någon skillnad. Är bara olika tillverkare (och därför olika namn).
Hon mår inte bra alls. Rör sig inte och äter inte heller. Hon sväljer inte stödmaten jag ger henne får panik.
#20: Nej, vad tråkigt!
Tycker att du skall kontakta veterinär.
//
Lucille
Om du har försäkring brukar ett samtal till en digital veterinär vara gratis. Första samtalet på FirstVet är gratis för alla. De kanske vet hur du skall få din kanin att svälja och var du skall vända dig om du behöver åka till djursjukhus.
//
Lucille
Vi håller på att ringa runt en massa till olila veterinärer. Ska förmodligen åka in akut till göteborg
Nu håller vi på att tvångs mata min kanin varje timme hoppas att det blir bättre när det gått ett dygn.
Håller tummarna för er!
//
Lucille
Håller tummarna det blir bra och hon börjar äta själv snart!
Update:
Hon rör sig inte mycket utan ligger mest på ett och samma ställe. Men hon är betydligt aktivare idag än vad hon var igår,trodde vi skulle fölora henne igår. Hon äter ytterst lite hö själv men har sett henne druckigt två gånger och ätit pellets samt lite grönsaker.
Vi kommer fortsätta stödmata henne men inte lika ofta som igår utan var 3 timma ungefär. Hon har kissat och bajsat,hennes bajs är ganska löst och mörkt men tror det är för att vi stödmatar henne med blöt selective plus pulvret.
#27 Har hon fått i sig sitt smärtstillande?
Yes, hon fick smärtstillande vid halv tio.
Nästa dos är imorgon vid ungefär samma klockslag.
#29 Jättebra :D
Hur har det gått?
Funderar på att kastrera mina honkaniner (systrar) men är precis som du väldigt osäker och orolig
Hej! Hon mår MYCKET bättre nu än vad hon gjorde efter kasteringen. Tror min kanin reagera lite dåligt på narkosen då hon var helt slapp i kroppen och vägrade äta under hela första dagen. Vi löste det genom att stöd mata henne med selective plus pulvret varje halvtimme/timme plus lite vatten då och då. Viktigt att stödmata långsamt för att de ska hinna svälja maten. Stödmata även med lite vatten.
Vi fick även försöka få henne varm genim filt och kropps värme.
Andra dagen började hon äta lite själv och såg henne även dricka och röra mer på sig.
Tredje dagen åt hon mer av höet än vad hon gjorde igår och upplevde henne mer aktiv än gårdagen.
Fjärde dagen va hon som innan kasteringen allstå rörde på sig som vanligt och blev det matvraket hon tidigare hade varit.
Femte dagen presis som igår men märke idag att hon ville ut från hagen och börja springa fritt runt lägenheten igen.
#32: Skönt hon piggna på sig och mår bra igen! Första dygnet efter är det mest kritiska!
Vad kul att höra att hon mår bra igen!
//
Lucille
Vad bra!!