Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselkaninungar-och-avelbur-och-aktivering
Läst 197 ggr
lizette.mansson@gmail.com
0

Satt ihop två av mina kaniner

Hej! Har nyligen kastrerat ena hanen som också är pappa till unghanen. De har fungerat bra ihop när de alla bodde som familj (mamma, pappa och ungar) men pappan fick egen bur för någon månad sedan och är nu väldigt "vaktig" kring sitt revir. När vi släppte in unghanen så är pappan på honom så fort han får höra honom. Han putsar honom osv men styr och ställer rejält så lilleman blir alldeles stel. Unghanen har därför legat intryckt som en leksak i ett hörn ett par dagar. Han är bara tio veckor och pappan är 9 mån. Han äter i sitt hörn och pappan vaktar resten. Ska vi fortsätta försöka några dagar till eller är detta en dålig idé? Isåfall måste vi sälja unghanen. Tacksam för tips/råd. Mvh Lizette

Lizziethebunny
0

Det är bra att ni kastrerat pappan. Men för att ni ska kunna sätta ihop de på ett så bra sätt som möjligt skulle jag vilja rekommendera att titta på videor på Youtube om ihop-sättning av kaniner. Jag vet inte om det finns bra på svenska men på engelska finns det några detaljerade och bra videor. :)

Det är som regel svårare att få två hanar att tåla varandra men det går. Så länge ni ser till att kastrera lillkillen också när han är gammal nog.

Ha tålamod så går det nog bra! :)

0

#1: Tack för svar. Måste verkligen lillkillen kastreras också då? Tänker att pappan ändå satt revir och är äldre…

• Redigerat 2021-03-30 08:04 av lizette.mansson@gmail.com
[EM_L]
0

#2: Tja, lillkillen kommer ju att försöka ta över reviret oavsett åldern på pappan när han är äldre. Så det är bäst att kastrera honom.

Också för att när han väl är könsmogen kommer han förmodligen att försöka "para" sig med pappan också eftersom det är en av de största drifterna hos kaniner.

0

#3: ah typiskt… okej tack för svar :)