Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 262 ggr
Mikans kaniner
1

Bära en kanin som springer iväg

Hejhej! Min kanin Bailey, som är en hane på ungefär 9 månader gillar verkligen inte att bli buren. Varje gång jag tar min hand precis bakom frambenen så springer han iväg. Jag vet inte vad jag gör för fel och jag vet inte hur ofta jag ska träna med honom, eller när det är bra tillfällen att bära honom, ska man bara bära honom när det är nödvändigast? Snälla hjälp, vill verkligen att han ska kunna bli buren! 🥺

Lizziethebunny
1

När det gäller att få honom att inte springa iväg så skulle jag säga att du ska antingen klappa honom och försiktigt ta honom där eller ge honom godis medans så att han förknippar det med något positivt. När det gäller att plocka upp honom så gäller det att hitta det sättet han är mest bekväm vid. Vissa kaniner vill ha alla tassar mot dig och sitta på din hand med den andra handen på ryggen som stöd, andra vill ligga på din arm med alla tassar på den med en arm utanför som stoppar de från att trilla ner. Försök att hitta det sättet som din kanin föredrar. Om kaninen försöker hoppa ner så håller du honom bara stadigt och försök ditt bästa med att hålla kvar honom utan att stressa honom för mycket.

Det här klarar du nog! :)

Linnea Starstable123
1

Jag håller med #1. Jag har också en kanin som springer iväg när man ska lyfta honom. Men godis och klappar har fått honom att gilla att bli buren, och tillslut behövde jag inte muta honom alls. Lycka till!

~Bästa Lukas~
Verona=🖤