Kanin iFokus

Kanin

Läst 249 ggr
[IdontKnow]
0

Hur länge klarar de sig utan hö?

Ibland tar höet slut och vi kan inte åka och köpa förrän efter 1-2 dagar. Klarar de sig så länge utan just hö?
Försöker ju självklart plocka så mycket gräs, pinnar o sånt som möjligt men det är ju ändå ont om färskt gräs ute nu.

• Redigerat 2021-03-19 21:16 av [IdontKnow]
Cireea
9

Oavsett hur länge dom "klarar sig" så ska dom enligt lag (L80, 8kap §23) ha fri tillgång till hö. Så har inte kaninen tillgång till hö bryter man mot lagen.

Har man djur får man också ha framförhållning, det vill säga att ni får köpa hem hö innan det tar slut helt enkelt.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Toffee20
0

#1: helt rätt!!!

sp0ngeb0b
1

Exakt som #1 skrev.

De klarar väl sig på gräs och pinnar om det skulle vara något sorts akutläge men du får helt enkelt ha bättre framförhållning. Det är extremt viktigt att kaniner äter ordentligt för annars kan de få magstopp och dö. Inte så kul att ha det på sitt samvete om anledningen är att man sket i att köpa nytt hö i tid.

[EM_L]
0

Antingen så köper man innan allt hö är slut. Eller så har man alternativ ställen att kunna köpa hö i från.

Nu bor jag så att det finns tre djuraffärer rätt nära med bra hö, väldigt lite för dyrt pris dock. Men det finns inte några andra val.
Ibland har den jag egentligen köper hö från ingen leverans från sin bonde, så då får jag gå på alternativen.

[IdontKnow]
0

Okej tack för svar:)