Hermelin och dvärgteddy/teddybear?
Hej! Jag har en hermelinhane på 3,5 månad! Jag funderar på att skaffa en kompis till honom antingen en dvärgteddy eller en teddybear vad är skillnaden på dem? Och hur stor bur måste jag ha? De är endast i buren på natten och när jag är i skolan, annars får de springa fritt i mitt rum och i vardagsrummet! Min nuvarande bur är 120L×50B×60H, om det skulle vara för litet kan man kanske köpa galler så att det blir mer en dubbelt så stort där de kan springa? Vad tycker ni?😃
- Redigerat 2021-03-12 19:36 av Kaninen Frasse
Superbra idé att skaffa en kompis åt honom :D han kommer bli superglad! Kom ihåg att det måste vara en hona, det är aldrig en bra idé att ha två hanar tillsammans. Och kastrera helst båda innan :) så om jag hade varit du hade jag kastrerat din kanin nu och sedan försökt hitta en omplaceringshona som redan är kastrerad. Alternativt som är gammal nog att kastrera så att du kan göra det direkt :)
Jag är dålig på burstorlekar då mina kaniner går fritt. Men galler funkar superbra för att öka ytan :) ju större yta desto bättre, speciellt när man har två kaniner som ska samsas. Annars kanske du kan kaninsäkra ditt rum så att de kan gå fritt där hela tiden?
Hej tack så hemskt mycket för svaret! Mitt rum är kanin säkrat men min nuvarande kanin har en tendens till att göra ifrån sig i min säng även fast han annars är rumsren. Men är jätte glad att du tror att det kommer att funka om jag har ett galler där de kan hoppa omkring medans jag är i skolan! 😊🐰
- Redigerat 2021-03-13 19:24 av Kaninen Frasse
#2 Åh det har mina kaniner också gjort i perioder, haha… inte så kul. Jag satte kompostgaller runt sängen då, vilket funkade bra! Förresten, om du har kompostgaller så tänk på att vissa kaniner är små nog att ta sig igenom gallret! Då kan man förstärka med t.ex. putsnät eller något liknande. Och även att om du har 2 okastrerade kaniner (hona och hane), när du har dem separerade i början så kan de para sig genom gallret. Så i så fall får du ha dubbla galler med kanske 10-20 cm emellan. Gäller även om hanen är nykastrerad för det tar ca 3 veckor innan han är helt steril :) så det bästa och smidigaste är ju om en eller båda är kastrerade i god tid innan!
Okej Tack!🐰🐇 Jag ska vänta ett tag tills han är 5 månader iallafall med att kastrera honom så att han klarar att bli sövd! Kanske att han inte bajsar i sängen lika mycket efter kastrering! 😃
#3: Det var så jag slapp introducera min lilla hane till min hona. Han skötte det själv genom att hoppa igenom nätet när han var väldigt liten.
#5 Oj, hoppas det gick bra! Har man otur kan det ju sluta illa om de skulle smita in till varandra och ryka ihop ordentligt, därför man bör hålla ordentlig koll i början. :/