Kanin iFokus

Kanin

EtikettBeteende, hälsa och skötsel
Läst 320 ggr
marve
0

Två kaniner samma höställ-toalåda?

Hej!

Vi har en kanin som ska kastreras snart och då kommer vi att få en till kanin. Vår kanin har inget bur, utan ett rum men höställ vid toalådan och vatten/mat skålar. Min fråga är om vi behöver fixa en till höställ-toalåda-vatten/matskål till den andra kaninen eller om de kan dela på det. Hur gör ni som har flera kaniner?
Tack för hjälpen!
Marta

Namiko
1

Det är bra att ha två separata ställen i början så dom inte behöver samsas om samma medan dom lär känna varandra. Risken finns att ena kaninen jagar bort den andra annars. När dom går ihop bra så kan kan dom dela.

Jag brukar ha en extra toalåda med hö i dom första veckorna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
0

Jag har två kaniner som går lösa inomhus och de har bara en toa (med hö vid lådan). Det funkar superbra. Men då är det en ganska stor låda så båda får plats att äta samtidigt utan problem. Vet inte exakt hur stor lådan är men har sett bilder på andras lådor som varit betydligt mindre. Bara så man tänker på det. De ska ju inte behöva slåss om platsen liksom.

Jag minns faktiskt inte riktigt hur jag gjorde i början när jag satte ihop dem… jag vet att jag hade två toaletter men jag minns inte om jag hade hö vid båda eller om den ena var enbart toa. Det var i alla fall enbart för att den ena kaninen inte var rumsren. Mina har aldrig varit oense om matplatsen. Men man måste vara beredd på att vad som helst kan hända så det är nog bra att ha två. Blir det inga problem kan man ju alltid ta bort den ena efter ett tag.

marve
0

#2: Tack för svaret! Vi har en kattlåda som är ganska stor .
Vi har landat i att ha den nya ungen i buren med en inhägnad av kompstgaller omkring med eget höställ/låda i början tills de lär känna varandra.
Hoppas det funkar bra med ihopsattning så att vi kan ta bort buren helt och de kan dela på rummet.

marve
0

#1: Tack för tipset!! De kommer nog att ha separata i början då att de inte konkurrerar.