Avla inte på din kanin
Läser i dag på morgonen om en kanin som hittats dumpad i ett soprum.
För något år sedan dumpades 7-8 kaniner runtom i stan (olika raser). Jättefina kaniner, som bara släpptes ut (ev. en och samma ägare?).
På väg till mitt förra jobb åkte jag dagligen förbi ett område där stora mängder kaniner släppts ut och förökat sig.
Det här är definitivt ett djurskyddsproblem.
Det blir så här när kaniner inte går att sälja. Eller när kaninägare inte vill/orkar lägga tid och energi på att få kaninerna sålda.
Att kaniner hanteras på det här sättet beror på att det finns för många kaniner. Ingen skulle förmodligen dumpa sina kaniner om de gick lätt att sälja.
Så länge kaniner dumpas bör man inte avla fram fler kaniner. De hem som finns behövs till de kaniner som redan finns (så att de inte blir utan någonstans att bo).
Avlar du fram nya kaniner till en övermättad marknad så riskerar de kaninerna (eller deras barn, barnbarn o s v) att hamna ute i hemlöshet. Jag tror inte att du vill bidra till det?
Hur många hemlösa kaniner som finns i Sverige i dag vet jag inte. Men jag vet att det finns ca 150 000 hemlösa katter som ingen tar hand om. Ett gigantiskt djurskyddsproblem. Min gissning är att det kan vara lika illa för kaninerna, eller att det i vart fall är på väg åt det hållet.
Den här typen av djurskyddsproblem beror på att vi människor inte har tagit ansvar för våra djur.
Var en som tar ansvar!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Håller med.
Jag ligger i planerna att starta omplaceringshem för kanin. Det är ett sånt överflöd av kaniner. Så ser man de som vill ta kullar för att prova på /föräldrarna är sluta söta.
Jag får ångest. Jag kommer inte kunna ta emot en bråkdel av kaniner som behöver hjälp
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Mycket bra skrivet och något som verkligen behöver "tjatas in" hos folk!
Är tyvärr för många som tar kull för det är mysigt eller kul eller för att ens kaniner är så gosiga utan någon ordentlig tanke bakom vad som faktiskt kan ske och vilket stort ansvar man faktiskt har för de små liven!
Sitter själv just nu med en omplaceringskanin som behöver nytt hem. Han var en omplacering redan från början men då hans kompis i förra hemmet dog vill den familjen inte ha honom kvar för de vill inte skaffa en ny kanin (de har småbarn och känner att de inte har tiden som behövs) och han hamna här i hopp om att han skulle funka med min kanin men tyvärr gör han inte det.
Hade jag haft möjligheten hade jag gärna haft honom kvar då han är urmysig men tyvärr känns det inte säkert ifall de skulle komma lösa tillsammans när jag inte är i närheten kan skadorna bli ofantliga (då dem båda siktar på varandras kön när de ryker ihop) och jag vill inte ha dem i bur (frigående inne så nu får han bo i extrarummet vilket gör honom mer isolerad från sällskap än vad jag tycker han förtjänar).
Han har alltså redan haft minst fyra hem innan han hamna hos mig (om man räknar jourhem han var i innan omplacering samt uppfödarens hem). Jag är just nu hem fem (och han är enbart fem år gammal). Han har ingen stamtavla eller något sånt utan är troligen resultatet av "söt avel" eller möjligtvis djuraffärs kanin från början.
Jag vet hur mycket jobb det kan vara med kull (har fött upp angorakaniner) och att hitta bra hem till alla! Jag saknar verkligen att ha de söta små fluffbollarna och hade för flera år sedan planer på att börja avla igen men då min blivande avelshane blev blind så lades dem planerna på is och det är jag väldigt glad för nu! Jag har inte hjärta att bidra till eventuellt fler kaniner som kommer hamna i omplaceringscirkusen eller bli utsläppta på egen tass (även om risken nog är mindre för en angora med stamtavla och meriter då de främst säljs till hantverksintresserade).
Finns nog många tamkaniner ute i det vilda men troligen inte lika många som katterna eftersom de flesta tamkaniner troligen dör rätt fort ute på fri tass (en vildkanins livslängd är mellan 1-2 år och det säger ju en hel del med tanke på att det funnits tamkaniner som blivit hela 17 år gamla).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
TACK för att du skriver detta! Jag håller med till 100 %. Tycker mig ha sett många inlägg på sitone, både här men också i andra forum, med folk som skriver att de vill ta en kull på sin kanin bara för att den är så snäll och fin och då vill ha en till kanin med samma egenskaper efter att kaninen dör. Enda problemet är ju då att man får 1 kanin till sig själv och kanske 5 kaniner till som man inte vill ha. Men det tänker ju inte folk på tyvärr.
Jag stödjer inte "riktig" Avel heller eftersom jag tycker att det finns tillräckligt med kaniner i världen redan. Men tyvärr ser jag många som rekommenderar folk att köpa renrasiga kaniner från uppfödare, trots att personen söker en omplacering, för att "du vet vad du får". Vilket är total bullshit, för kan aldrig veta säkert "vad du får". Köper du en 8 veckors kaninunge kan den rimligtvis förändras ganska mycket tills den blir vuxen. Som ett exempel: när jag själv hade en sökes-annons ute för en kanin för några år sedan skrev jag klart och tydligt i början av inlägget att jag endast söker omplaceringar, och jag vill absolut inte köpa från någon uppfödare. Ändå var där flera uppfödare som kontaktade mig och blev väldigt stötta när jag sa att jag inte ville köpa från dem…
Det finns så många anledningar att adoptera djur och stödja omplaceringshem, i stället för att fortsätta producera nya djur. Och jag hoppas verkligen att den stora allmänheten kommer till samma insikt snart. Mina tankar går till alla stackars hemlösa och dumpade kaniner där ute. :(
Det här inlägget lades ut på FB igår… sedan någon dumpat två underbara småkaniner… Inlägget visar med all tydlighet att det finns för många kaniner, att det är svårt att sälja/omplacera dem, och att det inte är läge att avla fram fler kaniner…
"OCH HUR TÄNKTE DU…
…som ställde en bur med två kaniner utanför katthemmet igår kväll? Du kunde inte ens ge dom lite halm, en filt eller en handduk att ligga på. Ingen mat, inget vatten. Animalen som ligger bara några hundra meter bort hade öppet - varför lämnade du inte in dom där? Och hur försäkrade du dig om att nån såg kaninerna och tog in dom? Hade inte nån volontär varit på plats och sett dom hade de fått sitta ute hela natten i sin bur. Det var ca 7 minusgrader i natt och kaniner, liksom andra djur, behöver röra på sig för att hålla värmen. Det hade de inte en chans till i den lilla buren. Nu fick vår fantastiska hälsoansvariga åka till katthemmet på kvällen för att hämta kaninerna. Sen fick hon åka och handla mat och annat som de behövde. Hon tog det ansvar som du som djurägare borde tagit och enligt djurskyddslagen är skyldig att ta.. Istället lämpade du över dina problem på katthemmet som fick ta ansvar för dina kaniner.
Om nån vet vem ägaren är får ni gärna höra av er till katthemmet. Och dela gärna inlägget."
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Verkligen sant skulle aldrig avla mina kaniner. Vet att när jag var på blåstjärnan med min honkanin. Undrade de om jag skulle para henne, jag sa ärligt att de var inget jag tänkte göra och att hon skulle bli kastrerad.
Men tyckte de var dåligt av djurskötarna som försökte övertala mig att använda min tjej till Avel. Hon må vara en renrasig kanin och väldigt rastypisk men har vita strån i pälsen som ska inte är bra. Men jag skulle aldrig få tanken att ta kullar på henne. Samt Avel är så mycket mer man måste tänka på. Jag själv har en Omplacering kanin som har både dålig syn samt öron problem pga fel Avel. Där hans öronkanaler är för smala och orsakar öroninflammationer medan ögonen är att han inte kan se bra o väver lite med huvudet men inget som påverkar hans hälsa att vara en normal kanin.
De är allt för många som parar kaniner för att de vill ha ungar och kör på massa blandraser. När de redan finns massor av kaniner redan.
Om man vill avla sin kanin en gång för att få en unge är att det kanske inte slutar där. Om du ens hittar nya hem åt de andra ungarna så kommer de ta platsen där en kanin som redan letat hem under en lång tid kunde ha hamnat. Då blir den kaninen kanske avlivad. Och tänk om ägaren till din kanins unge kanske också vill avla? Då blir det fler ungar och cirkeln börjar om. Till slut står du där och är ansvarig för att 50 kaniner dumpas eller avlivas. Var det verkligen värt det?
Jag har alltid tyckt att det varit ansvarslöst att avla sina kaniner när det finns kaniner där ute som söker nya hem. Men nu när jag själv har sex omplaceringskaniner här (pga en hona som visade sig vara en hane) så fattar jag ännu bättre vad det handlar om. Folk behöver fatta vad det är de gör.