Söker Hona till Parning
Hej! Jag har en hane dvärgvädur/lejonhuvad kanin hemma på 7 månader och innan jag kastrerar honom hade jag tänkt para honom med en hona i syfte att vi hemma skulle vilja ha en eller två ungar från kullen.
Han är jätte nyfiken bland nya saker, utåtriktad, lite busig men jätte snäll och gosig så jag vill helst att ungarna ska ha dessa typer av egenskaper också . Därför söker jag en liknande hona med dessa egenskaper. Helst med samma ras också.
Honan ska helst bo i närheten av Stockholm. För mer information kan ni PM:a mig :)
- Redigerat 2021-02-10 09:37 av LillaMel
Han är ingen ras, han är blandras
Vet du bakgrunden på honom? dvs härstamningsbevis?
Avla inte annars
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Nej, det vet jag inte. Fick inget härstamningsbevis från uppfödaren jag köpte honom ifrån. Är det ett problem ?
#2 Kolla med uppfödaren. För viktigt att veta så det inte finns bettfel i släkten.
(en kanin kan ärva vidare det utan att själv ha problem)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför vill du avla? Är det inte bättre att hitta en eller två omplaceringar i stället? :) Tänk om alla ungar blir hanar eller om du får jättemånga ungar och inte kan hitta nya hem till dem. :/ Har en bekant som skaffade kaninungar mest för att det var mysigt och kul och hon hade jättesvårt att hitta nya hem till alla sen. :(
Mina kaniner fick nio ungar. Tre bestämde vi oss för att ha kvar och de andra sex har jag försökt i ett år med att hitta hem åt de, inte en enda har flyttat. De bor illa nu och bråkar med varandra men vi kan inte lösa det på något annat sätt. Vi bara hoppas på att de får nya hem så snart som möjligt. Jag skulle aldrig rekommendera Avel för någon då det avlivas flera kaniner varje vecka pga att de inte hittar nya hem. Adoptera en kanin i nöd. Köp inte från en uppfödare och avla inte själv.
Skulle hellre rekommendera att adoptera två kaninungar/ung kaniner eller köpa en elr två honor från en uppfödare å sedan kastrera din hane så ni kan ha alla ihop😊
Meow:3