Föda upp kaninungar?
Hej!
Jag har en honkanin som jag misstänker är dräktig. Jag har aldrig fött upp kaninungar förut och vill gärna ha tips? om hur man kan göra det på bästa sätt!
Är det viktigt att ha ett hus där honan kan föda sina ungar eller fungerar det utan? När börjar ungarna äta pellets? Gör dom det automatiskt eftersom dom ser sin mamma göra det? Kan man flytta honan ca. 2 veckor efter parningen till ett nytt ställe ( en annan lägenhet ) där hon kan föda ungarna? Hur ser man om en unge är död? Vad ska man göra när ungarna föds, de första dagarna?
Kan man städa buren även fast honan är dräktig eller sen när ungarna är födda?
Tacksam för alla svar och tips?!!
/ Lovisa
#0: Varför föder du upp kaniner utan att ha någon som helst kunskap?
#1: den är redan dräktig tror hen. Hur hjälpsam är du med ditt svar då….
#2: Ja, det är medvetet gjort att kaninen blev dräktig, läs den förra tråden så förstår du varför jag ställer frågan.
- Redigerat 2021-02-07 20:33 av [Maria-Gerbiler]
#3: Jag har kunskap men skulle gärna få lite tips?! Har pratat med andra uppfödare o djuraffärer osv. Alla är vi ju nybörjare i början eller hur? Man kan ju inte veta allting och vill bara ha tips? från erfarna uppfödare men det kanske är dumt att fråga då eftersom det alltid blir så negativa effekter av det..😇
#4: Allt går inte att rätta till i efterhand, det är därför man läser på innan. Frågorna som du ställer visar att du inte är påläst, det är därför får du negativ respons.
- Redigerat 2021-02-09 13:24 av [Maria-Gerbiler]
#5: Tack för ditt svar! Jag har som sagt läst på så mycket jag kunnat på internet😊 Nu försöker jag istället fråga erfarna uppfödare så detta är ju mitt sätt att läsa på! Jag läser inte på i efterhand utan i förhand nu innan ungarna kommer eller vad menar du? Dessa frågor tycker jag att jag har fått väldigt otydliga svar på därför skulle jag gärna vilja höra lite olika synvinklar på dom! Tycker att alla är så negativa här hela tiden! Om man inte har några bra svar eller tips? hjälper det väl inte att klaga ner och säga vad som är fel, om man vill att någon ska förbättra sig är det väl snarare bättre att försöka hjälpa så mycket till så mycket som möjligt och säga vad man kan göra bättre till nästa gång osv i en trevlig ton! Men det här är som sagt bara min åsikt och alla tycker såklart olika.😇
1️⃣ "Är det viktigt att ha ett hus där honan kan föda sina ungar eller fungerar det utan?"
Det är enligt lag ett krav att man måste erbjuda en hona en bolåda att kunna föda sina ungar i. Däremot är det inget tvång att hon måste föda dem just där i, så om man har en bolåda och hon väljer att föda ungarna någon annanstans så har man gjort vad man ska i alla fall. Vilken storlek på bolådan man ska ha beror helt och hållet på storlek på kaninen. Måtten på dessa kan man finna på jordbruksverkets sida: https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/kaniner-som-sallskapsdjur
2️⃣ "När börjar ungarna äta pellets? Gör dom det automatiskt eftersom dom ser sin mamma göra det?"
Ungarna börjar lämna boet vid ungefär 2-3 veckors ålder. Till en början mest kortare stunder, men sen mer och mer. I den vevan börjar de smaka på pellets också men diar fortfarande. Man behöver inte göra något särskilt, dels är de såklart nyfikna på allt nytt men tar även efter sin mamma med det mesta hon gör.
3️⃣ "Kan man flytta honan ca. 2 veckor efter parningen till ett nytt ställe ( en annan lägenhet ) där hon kan föda ungarna?"
Man kan flytta honan 2 veckor efter PARNING, ja, om det verkligen är nödvändigt. Även om det optimala är att inte flytta på honan alls för att minimera risken för att hon blir stressad om hon kommer till ett okänt ställe. Senare än så är inte att rekommendera, särskilt om det är till ett ställe hon inte är van vid. Honan behöver mer lugn och ro ju närmare födseln det kommer. Flyttar man på henne senare är risken att hon blir stressad och därmed inte kommer ta hand om ungarna som hon ska.
4️⃣ "Hur ser man om en unge är död? Vad ska man göra när ungarna föds, de första dagarna?"
Kaninungarna ska såklart vara varma och röra på sig. Ibland händer det att ungar råkar följa med någon spene ut och hamnar utanför boet, vilket gör att de fort kyls ner. Hittar man dem i tid kan de värmas upp och senare läggas tillbaks i boet. En unge som är kall och livlös är såklart inte vid liv. När de är nyfödda kan man även se att de liksom får en annan färg, mer blågrå på något vis. De första dagarna bör man låta honan och ungarna vara så mycket som möjligt. Däremot är det dock bra att göra en snabb koll så att alla ungarna lever. Om en unge dött och ligger kvar i boet finns risken att resterande ungar blir sjuka av detta. Så döda ungar ska alltid tas bort. Var dock väldigt uppmärksam på hur honan reagerar när du kontrollerar boet! Det är långt ifrån alla honor som tolererar att man gör en snabbkoll och det kan då vara bra att tillfälligt sätta henne i transportbur eller liknande. Något mer än en snabbkoll ska dock inte göras! Hantera ungarna mer gör man sen när de börjar komma ut ur boet.
5️⃣ "Kan man städa buren även fast honan är dräktig eller sen när ungarna är födda?"
Absolut! Rör bara inte boet! I övrigt går det att städa precis som vanligt.
Tipsar dig om att kika bland diskussionerna som ligger under "Avel" i menyn. Där finns ett par artiklar gällande just Avel.
#6: Det är väldigt uppenbart att du inte läste på innan du parade kaninerna (dvs i förhand). Du undrar varför alla är så negativa och jag har svarat på det.
#7: Tack för dina svar! Det hjälpte verkligen jätte mkt! Med bolåda menade jag att vissa jag träffat och de jag pratat med på djuraffärer säger att det räcker med att bara ha massa halm och sedan ex. en filt över den delen av buren så de ändå kan få ett litet gömställe. Men skulle du rekommendera att ha en vanlig bolåda istället för detta då?😊
#8: Jag har läst på så mycket jag kunnat innan jag parade kaninerna, tror inte det finns så mycket mer att göra än att läsa och fråga så mkt som möjligt! Jag frågade inte varför alla var så negativa? Utan sa bara att jag inte tycker det hjälper när folk ska klanka ner och säga vad som gjorts fel i en otrevlig ton istället för att försöka få personen att bättre sig😊
#9: Rent lagmässigt så räcker det inte med enbart halm och sen täcka över där hon är, utan det ska vara en bolåda. En bra konstruerad bolåda med lite högre kant fram gör dessutom att risken minskar att någon unge råkar följa med ut ur boet och sen riskerar att frysa ihjäl. Hamnar de utanför boet så flyttar inte kaninmamman tillbaka dem som bland annat hamstrar gör.
Enligt lag bör du ha en bolåda, jag använder en transportbur till mina då det gick rent sagt åt helvetet att bygga bolåda, men se till att ha en kant när ungarna är över 1v gamla då de kan åka ut ur boet å frysa ihjäl😊
Meow:3
#12: Ok tack så jätte mycket!💕🐰
#11: Ok, tack för all hjälp!😊
#8 jag tolkar din ton också som lite negativ, men det är min ensak. Ja TS var inte tillräckligt påläst och det är såklart fel, men tycker att alltför många har en irriterad ton (har läst liknande trådar).
Personligen skulle jag lämna det här forumet om jag blev bemött på det sättet..
#15: Jag tycker att din ton är negativ. Dubbelstandard?
Jag tycker inte heller att det är kul att säga ifrån, men ibland måste man göra det ändå för att världen ska bli bättre.
#1: Om man inte får lov att göra något för första gången och vara nybörjare så är det inget man kan lära sig och bli bra på.. Önskar TS lycka till med kaninungarna.
#18 bra sagt!
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
#18: Jag håller inte med alls. Är man seriös så läser man på innan man föder upp djur. Och ifall man gör fel så erkänner man misstaget (vilket TS inte har gjort än).
Men hon MISSTÄNKER ju att kaninen är dräktig, den måste ju inte vara det.
Tack för alla era svar!🥰 Blir jätte glad när det är så många som vill hjälpa till! Jag har försökt läsa på så mycket jag kunnat och pratat med människor som jobbar i djuraffärer osv.. men tycker inte det finns särskilt djup information på internet och kände bara att jag skulle vilja veta allting så bra som det går och då också prata med några som har erfarenhet, ( men det kanske var fel tänkt då ) Nästa gång ska jag försöka läsa allt på internet först och sedan bara fråga här om det är något akut, det kanske är bättre?😬 Tack iallafall, vissa av svaren har hjälpt jätte mkt som sagt! Och förlåt om jag inte läst på tillräckligt mkt! Har verkligen försökt men tycker som sagt att det är svårt att hitta djup information på internet även fast jag läst väldigt mycket där också! Borde verkligen försökt hitta ännu mer fakta innan jag frågade nått här!
Jag tycker att det var bra att du skrev här. Man ska ju lära sig av varandra.
Lycka till nu! <3