Kaninhona krafsar
Hej! Har de senaste veckorna/månaden haft problem med min två-åriga kaninhona som börjat krafsa på precis allt i lägenheten. Har för mig att hon gjorde det i mindre utsträckning förra våren så vet inte om det är hormoner som spökar, tycket hon och min hane båda är ovanligt stissiga. Någon som har några tips?? Hon har mycket plats att springa på, leksaker och en kaninkompis, men kanske att hon behöver mer stimulans ändå?
Jag tycker det låter som att hon är lite rastlös, min kaninhona kan också hålla på sådär och jag tolkar det som rastlöshet så då försöker jag aktivera henne mer. Men nu när du säger det har min också börjat göra det mer nyligen. Så kanske kan vara vårkänslorna om också spökar lite. Vad jag läst kan det få dem att bete sig lite hur som helst, haha!
#1: Jaa verkligen! Hade en kaninhona när jag var barn som blev en helt annan kanin under våren, från snäll och go till att morra och hugga haha. Har du några tips? på aktiviteter? Jag brukar oftast låta henne jaga en boll i eller lösa pussel :)
Boll och pussel gillar mina också! Jag har även en aktivitetsmatta som är som en liten matta med långa tjocka fransar, där man kan gömma pellets emellan. Annars brukar jag slänga pellets på golvet som de får leta efter eller springa runt i lägenheten med pelletsburken så de springer efter mig haha :D en annan sak kan vara att möblera om lite, bara kanske flytta någon möbel eller deras egna grejer (du kan flytta tillbaka den sen) för då brukar de vilja undersöka och kolla vad fasiken som sker. T.ex. när jag städar och flyttar runt saker för att kunna städa bakom dem så kommer alltid kaninerna och ska vara exakt där jag är haha!