Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 767 ggr
SaraB
0

Molly skendräktig/dräktig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Molly, min äldsta hona på 11 månader, är skendräktig?. Hon har byggt ett jättefint bo, med hö och hår. Det som oroar mig är att för exakt 1 månad och 2 dagar sedan var vi på kaninträffen i Gbg. Jag hade såklart koll på henne hela tiden, men jag oroar mig ändå för att något hände, då en PARNING bara tar 1 sek. Hon har somsagt dragit av sig hår från magen och lagt i boet, och jag (kanske bara inbillar mig) tror att hon har blivit lite tjockare. Det känns som en liten bulle på nederdelen av magen. Men jag kanske inbillar mig också..  
Det är alltså 1 månad och 2 dagar sedan en eventuell parning, och hon har inte blivit jättemycket tjockare.

Kan en hona bli tjockare även om hon bara är skendräktig??
Om en hona träffar hanar, kan hon förbereda sig för en "födsel" 1 månad efter även om är skendräktig??

Skulle behöva ha lite hjälp, vet inte om jag ska skratta eller gråta… :/

/Sara&CO

SaraB
0

PUTT!

[Niike]
0

Det är nog bara skendräktighet ska du se:) De kan bli lite tjockare, samt få lite svullna spenar och göra bon då de är skendräktiga. Honor som är dräktiga brukar göra sitt bo, eller i alla fall dra av sig pälsen, samma dag som ungarna föds. Men håll koll på henne, händer det inget inom de närmsta dagarna är det lugnt.

senna
0

hmm.. nja, jag vet inte riktigt vad. men eftersom hon träffade en hane för en månad sedan, kan det ju vara ungar på G. och om det nu är "sant" att hon blivit tjockare, och du inte inbillar dig, så.. ja, då tror jag det är ungar på G. men du får vänta och se i någon dag till..

Sotis
0

Som ovan säger;)

SaraB
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Alltså vad jag såg (och jag kollade på henne hela tiden då hon var utanför transportburen) parade sig Molly inte med någon hane. Men man vet ju faktiskt aldrig, det går ju så fort.
Hon byggde boet idag, så om hon nu är dräktig borde hon föda  ikväll eller inatt.

senna
0

#5 - jo, men som du själv sa: det kan ta bara en sek.

om hon nu får några ungar så tror jag de kommer närsomhelst. ronja boade, någon timme senare fanns det sju ungar i boet.

SaraB
0

#6, du gör mig orolig. ;/ :P

ciss
0

#6: Vissa honor boar några dagar innan och vissa bara några minuter (!) innan. Engla boade ungefär 9 timmar innan.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Håller tummarna för att det går bra!

www.frihetenskaniner.se

SaraB
0

#9, tack! Vet somsagt inte om jag ska skratta eller gråta..

[Quellii]
0

Skendräktighet brukar vara kortare än en vanlig dräktighet har jag för mig, så det låter lite som att hon är dräktig på riktigt, men det är ju bara att vänta och se ifall det kommer några småttingar.

Hoppas det går bra isåfall! :)

senna
0

#8 - ja, det är olika från kanin till kanin!

senna
0

Håller förresten tummarna för att allt går bra!

twinnie
0

Å andra sidan är hon i perfekt ålder, så det skulle ju inte vara någon större fara om honn fick ungar. För henne alltså :) men lycka till! :)

Ellen95
0

Håller tummar och tassar!

SaraB
0

#14, nej det är ju iallafall bra det att hon har åldern inne. ^^

Men om det är så att hon föder ungar; hon bor ihop med Mimmi. Ska jag sära på dem?

senna
0

#16 - för säkerhetsskull ska du det.

ciss
0

#16: Jag skulle göra det.

www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

Säger som ovan.

SaraB
0

Såklart jag särar på dem om Molly föder, men ska jag sära på dem nu?

senna
0

#20 - ja, det tycker jag iaf. eftersom molly redan börjat boa.

SaraB
0

#21, okej.

ciss
0

Tycker samma som senna.

www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Hoppas allt går bra:)<3

SaraB
0

Ja, verkligen. Det hopas jag med. Jag ska iväg och träna nu. Men min mamma är hemma och ska sära på dem om Molly börjar föda, för de är jättelugna med varandra nu och ligger bara och vilar. Funkar det?

KvirrZ
0

Håller tummarna :)<3

Var det någon på träffen som hade en okastrerad hankanin då? ^^,

- Mvh Emma

senna
0

#25 - nja. tänk så skulle den andra kaninen (namn?) börja röra i mollys bo? 

Själv skulle jag sära på dem direkt, för säkertsskull.

SaraB
0

#26, 3 st… :P Men jag höll uppsikt, därför är det lite konstigt om hon är med ungar..

ciss
0

Jag tycker att du ska sära på dem.

www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

#28 okej, ja, då finns det ju en risk att hon är dräktig iaf :P

- Mvh Emma

Sotis
0

Håller tummar och tassar=)

[Niike]
0

Eftersom du verkar ha haft koll på henne hela tiden, tror jag inte det är något:)

SaraB
0

Jag är hemma nu och allt är fortfarande bra. Inga ungar, och i ärlighetens namn tror jag inte det kommer några heller. Jag hade ju uppsikt hela tiden så. Men man vet ju aldrig. Återkommer :)

SaraB
0

Inga ungar inatt eller innan nu på dagen.

elasive
0

Jag tror hon är skendräktig?, eftersom de gått såppas lång tid, kaninungar brukar komma efter runt 31-35 dagar, minns inte riktigt..

ciss
0

#35: 28-32 brukar man säga.

www.frihetenskaniner.se

SaraB
0

Japp, och det blev inga ungar. Men nu är Mimmi skendräktig? och det vet jag med säkerhet för hon har inte ens träffat en hane xD

senna
0

#38 - haha. vilken liten härmis! xD

Clariiz
0

#37; Haha xD

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KvirrZ
0

#37  vad skönt :)

- Mvh Emma