Kanin biter ihjäl sina barn?
Hej.
Ska försöka skriva ner så tydligt jag kan.
Jag har tre kaniner (2honor och 1 hane) ena honan är mamma till de två andra. Hanen kastrerade för ca:6 månader sedan.
Nu är det så att jag nyligen flyttat till ett ställe med många vildkaniner och en av dom har lyckats para sig med en av hönorna (inte mamman)
Så imorse fick jag en överraskning att kaninen hade fött två små bebisar.
Men då jag aldrig haft kaniner innan och inte tänkte skaffa kull på någon av dom så kan jag inget om kaniner och bebisar.
Så mitt första fel är att jag bar in bebisarna och mamman direkt efter hon fått dom.
Sedan har jag varit så orolig att hon ska bita ihjäl dom så jag har kollat massa och stört bara för att kolla att hon inte bitit ihjäl dom. Har dom inne i en stor låda nu. Men är rädd att mamman ska bita ihjäl dom nu på natten.
Gör det någon skillnad att jag haft denna kaninen från att hon var 5 veckor och att hon "vet" att jag inte är ett hot mot bebisarna? Eller det kvittar?
Jätte orolig och kommer bara ligga och lyssna på om bebisarna börja skrika.
Snälla skriv och berätta vad ni vet och om jag kan göra nått.
Sära på de om de går tsm så att mamman går själv med sina bäbisar, sedan kan det vara att hon är stressad eller känner att ungarna inte är 100% friska
Meow:3
#0: försök att inte röra dom mer nu..! mamman kan bli väldigt stressad av det och då bita ihjäl dom.. ha dom ifrån dom 2 andra kaninerna… är dom friska och dom får vara "ifred" så brukar dom sköta det själv. så håll inte på spring ut å in till dom för mkt och oroa dig så mycket.. :-) Lycka till