Sätta ihop fyra honor
Hej!
Jag skulle behöva lite råd. Har två honor, kastrerade, Franska vädurar på 2.5 år som är systrar och har bott med varandra från födseln. De fungerar jättebra ihop. Förra sommaren adopterade jag en kastrerad hona som är i samma ålder. En lejonhuvad liten hona som är ängslig och undergiven . Hon accepterades direkt utan bråk. Lite jagande bara. I somras adopterade jag en dvärgvädur och hon är nu kastrerad och åtta månader.
Denna lilla tjej, en glad och modig personlighet, har bott intill de andra tre med dubbla galler mellan sedan augusti då hon kom. De bor i ett timmerhus på vår gård i ett utrymme på ca 20kvm. De har fritt att gå ut i ett hägn på ca 200kvm på dagarna. Nytillkomningen har haft egen Hage intill dem när de är ute. De har aldrig varit tjafs mellan galler eller hägn utan lugnt och nyfiket.
Tre gånger har jag försökt sätta ihop dem. Alltid på neutral yta: badrum, garage och nu i förrgår i vår lada. Jag har brutit tidigare pga att en vädurshona gav sig på den lilla nya honan bakifrån så hon skrek. Väduren hade bitit loss päls på den nya och kanske blev nya honan rädd så hon skrek, men inga skador i övrigt. Inga direkta gräl annars mest jakt.
Nu senast när jag satte ihop dem på neutral yta fungerade det bra igen. Det gör det alltid på den neutrala platsen. Jakt och någon pälstuss som ryker från den nya men hon slåss aldrig tillbaka. De vilade med varandra (från håll), åt, putsade sig själva, ignorerade varandra osv men inga "gulliga" närmanden i övrigt. De var på den neutrala plasten i ett dygn och jag vakade hela natten och dagen.
Problemet är att på platsen där de ska bo i timmerhuset har den lejonhuvade kaninen börjat jaga och ge sig på den nya. Den lejonhuvade är annars lägst i rang. Hon bet fast i rumpan på den nya igår kväll och igen skrek den nya. Inget sår så antagligen skriker den nya När hon blir trängd och rädd. Men vad göra? Ska en kanin behöva skrika? Har läst om olika kaniner som skriker vid allt från lite rädsla, till dödsångest samt smärta. Det tycks alltså kunna växla men inte bara handla om dödsskräck. Idag ska de ut i hägnet och jag hoppas de fungerar där utan för mycket jakt. Har varit nonstop i snart två dygn med dem. Törs inte lämna dem men hur gör ni egentligen? Är så rädd att den nya ska få skador men samtidigt har det ju inte varit slagsmål bara jagande och ett litet bett samt pälsryckningar. När bryter ni vid slagsmål? Den nya är rädd och sitter mest på en bänk här inne men äter och så. Lejonhuvade jagar henne ibland om hon hoppar ned och försöker ge sig på henne men den nya är snabb och här finns många gömställen. Vädurarna tycks acceptera henne. Kanske är det mellan de två minsta som fajten kommer ske om vem som ska stå lägst i rang i flocken?
- Redigerat 2021-01-03 05:27 av cha.eriksson@outlook.com
Vad jag vet bör man sära på kaninerna när de skadar varandra, dvs om det kommer blod. Och det kan ju ta några dagar att få dem att komma överens. Men jag har tyvärr inte mycket mer erfarenhet än så… ett tips? som du kanske kan prova är att städa ordentligt i deras utrymme. Du skriver att det funkar bra på neutral mark så kanske är det vad som behövs? Om du har dem på den neutrala platsen så länge medans du städar ordentligt i deras bo så att så mycket som möjligt av lukterna försvinner. Så kan alla gemensamt markera revir sedan så blir det förhoppningsvis inte något bråk om det. Honor kan vara väldigt beskyddande om sitt revir så det kan nog vara det som är problemet.
Jag satte ihop två honor med en hane i somras. Hanen bet i ena tjejen så att hon skrek lite en gång sen jagade han bara dom. Vi lät dom vara ute på neutral mark och lät dom sen vara tillsammans i utburen då vi kollade till dom ofta. Idag funkar dom bra ihop. Som sagt jag har inte särskilt mycket erfarenhet.