Kanin iFokus

Kanin

Läst 209 ggr
Maize
0

Honan är på hanen.

Hej! Har ett syskonpar, en hona och en kastrerad hane, på 7 månader. Nu har plötsligt honan börjat rida på hanen då och då, varför gör hon det? Honan är redan dominant sedan innan. Hanen gör inget motstånd, ändå fortsätter hon. Inte hela tiden, men då och då.

Fridaaaa
1

Dominans eller brunst
Bra att kastrera henne med

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sabina-T
0

kastrera henne med då lugnar hon ner sig

sp0ngeb0b
0

Kastrering är ingen garanti förstås, då mina kaniner som båda är kastrerade sedan över ett år tillbaka gör samma sak ibland. De gjorde det i början när jag satt ihop dem men sedan avtog det och försvann, började igen nu under hösten. I början märkte jag det i samband med matning - jag började ge dem pellets från skål varje morgon och märkte då att de började rida på varandra och då tror jag det handlar om konkurrens om maten. Utöver det visar de inga som helst tecken på osämja. Nu rider ibland honan på hanen (både fram och bak, haha) men jag vet inte om det kan ha att göra med att de var separerade över ett dygn på grund av sjukhusvistelse för ena kaninen. De har även fått tillgång till ett nytt område i lägenheten så det kanske beror på något sådant.

Så jag tänker, har ni gjort några liknande förändringar som kan ha en påverkan?

Så länge inte ridandet verkar skapa osämja så tror jag det är helt lugnt. I och med att rangordningen i flocken är viktig för kaniner så är det väl något som kommer naturligt för dem om de känner ett behov för det, tänker jag?

sabina-T
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min hane rider förts på honan sen snurrar de runt och då rider honan på hanen. (hanen är kastrerad och honan fick precis ungar innan hanen kastrerade sig) ser mer ut som en lek då de skuttar runt i lägenheten samt rider på varan. Känns lite konstigt att se att honan rider på hanen men de är ändå sams så fort de ridit eller lekt klar så lägger de sig vid varan och vilar.