En till kanin
Jag hör en kanin kille som heter Julle och vill skaffa en till men problemet är att min mamma vägrar att skaffa en till skriv lite bra saker med att ha två so skriver jag en text tänkte köpa en vuxen kanin från vanvård hitta en halvt blind liten pingla asså vill ha henne behöver argument! Hjälp❤️❤️ Snälla vill verkligen att min älskling ska vara lycklig!
- Redigerat 2020-12-31 22:48 av Tg2008
Det är mer än att bara ha en kanin, det gäller även om man har pengarna för kaninerna och kan betala veterinär.
Jag åkte på tabben att lägga ner 20.000 kr på veterinär kostnad på en kanin. Det var med försäkring. Han är fullt glad och frisk nu men behöver fixa ena örat på honom bara. Så det blir mer kostnad. Jag vet mycket väl om att mina föräldrar skulle aldrig lägga ner dom pengarna på en kanin eller ta dem till veterinär.
Nu är det jag som betalar allting med mina kaniner, så kan förstå mina föräldrar varför de var emot djur när jag var liten. Då deras löner var låga och hade inte råd att ta något husdjur till veterinären.
Berätta bara för att få in en annan perspektiv på det hela.
Gällande att ha flera kaniner, jag äger 3 kaniner.
De alla har olika personligheter
Inte ensamma (ett gäng är en par)
Hjälper en kanin
Sen vet jag inte mer, de är bara mer kostnad att ha fler kaniner men älskar deras personlighet. Även fast jag har fått fler saker sönder gnagda och inga planter är längre säkra.
En argument som kan funka är att du betalar allting gällande kaninerna förutom veterinär om du inte redan gör det. Vet inte om du får pengar från föräldrarna. Själv fick jag liten peng då och då fast ingen summa för att ta hand om en kanin.
#1: ja jag betalar allt själv på mina veckopengar fast veterinär betalar mina föräldrar(dom dyrare besöken) men jag betalar rutin koller, kastrering och vaccinering men är det så stor skillnad på att ha en och två om man inte tänker på kostnaden det är väll bara lite mer att städa? Och att ge mer mat mm.
#2: Beror på storleken t.ex. när jag hade bara min hermelin räckte en säck hö i typ 5 månader men lägger till 2 kaniner till och en säck hö går åt varje månad. Då jag har en stor ras. Senare är det om kaninen är frisk också. Nu har jag en kanin som inte hade bästa uppväxten samt Avel var inte bra. Anledningen till min dyra veterinär kostnad detta året 😂
Det som blir dyrare är bara vaccineringen. Sen gäller det att du har plats åt alla kaninerna och ha i åtanke att de kanske inte blir ett par. Då får du hålla isär dem hela tiden och då ska du har platsen om du får en misslyckad ihopsättning.
Kan inte säga något mer än de. Då jag gillar att ha flera kaniner med deras olika personligheter. Sen gäller det vart i landet man är, vet inte hur mycket det kostar för dig.
Veterinär besök för mig kostar runt 1000kr minst, vilket känns i plånboken. Då jag själv betalar mobil abonnemang, försäkring, bensin, universitet material etc själv ☺️
Så jag har alltid tänkt det ekonomiska i framtiden hela tiden och hur jag håller ihop allting. Samt att mina kaniner kan fortsätta vara bortskämda busar som har mycket utrymme att röra sig. Men annars är det inte mycket skillnad i kostnad utan bara mer städning.
Jag tycker inte det är så mycket mer jobb med två kaniner än en, men alla kostnader blir ju dubbla. Sedan är det ju inga stora summor man behöver lägga för mat, strö, försäkring osv. Men som tidigare nämnt är det ju veterinärbesöken som kan dra iväg. Har man otur får man en "oturskanin" som jag fick. Hon visade sig vara kroniskt sjuk och har dessutom fått ligga på sjukhus en gång vilket blev väldigt dyrt. Så det gäller alltid att man är beredd på sådana kostnader när man skaffar ett nytt djur. :)
Så ja du kommer få städa lite mer, mata lite mer osv men det är ingen jättestor skillnad. Ihopsättning kan bli jobbigt då de i början måste hållas separerade och sedan kan det bli problem när man för ihop dem, samt att det kan bli en del revirmarkering men sådant går ju förhoppningsvis över när de har vant sig vid varandra. Jag hade oturen att min ena kanin kissade som en galning precis överallt så jag var redigt trött på allt som hette kaniner ett tag där. Men när det gick över var allt frid och fröjd och jag är väldigt glad att jag led igenom det för nu är mina kaniner bästa vänner.