Resa med kanin
Hej,
Jag skaffade kanin för några veckor sedan och allt har gått jätte bra. Familjen har ett landställe i fjällen dit lilla Majsan har fått åka med upp till. Idag var tredje gången hon följde med på resan och jag började märka att hon inte verkade känna sig bekväm.
Jag packar henne reselåda med halm och lite hö samt godis. Har ni några tips? på hur jag ska göra så det blir ännu mysigare för henne?
Mvh
- Redigerat 2020-12-27 21:38 av Majsan20
Du har haft kaninen i några veckor och hon har redan rest iväg med er 3 gånger? Det här är alltså sjätte gången hon flyttat på några veckor. Hon har inte fått en chans att vänja sig vid sitt nya hem än så det är inte konstigt att massa flyttar fram och tillbaka påverkar henne. När ni kommer hem igen så skulle jag rekommendera att hon får stanna där i ett par månader så hon får en chans att landa och känna sig trygg där.
För stunden, se till att hon har en trygg hörna att vara i, gärna ett mörkt krypin där det är lugnt och håll koll så hon äter och bajsar som hon ska.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Håller med, mörkt krypin är viktigt och sen tror jag även de uppskattar så mycket som möjligt som de är vana vid (både saker och lukter). Ta med kaninens koja och mattor t.ex. om ni kan.
Men håller med om att kaninen nog trivs bättre hemma, de gillar att ha saker och ting på ett visst sätt, dvs blir obekväma och stressade av för mycket förändringar. Det går bra att resa med dem lite men inte för ofta och gärna att man stannar på resmålet ett litet tag så att det inte blir så mycket fram och tillbaka. T.ex. tog jag med mina kaniner på resa över jul och nyår förra året. Vi var borta i två veckor och jag tog med alla deras saker så att allt skulle kännas så vanligt som möjligt. Mattor, leksaker, koja m.m. Sen hade de ju även varandra. Det gick bra men jag märkte på dem att de blev lite smått stressade av det.
Mina kaniner reagerar inte så mycket när vi åker iväg. Men jag ser till att ha massa godsaker jag kan ge dom under resan upp och sen låter de vara i ett rum för att lugna ner sig och senare hoppa runt som de vill.
Fast de är väldigt chilla av sig och sover som stockar i transportburen. Transportburarna använder jag som en hemma bas. Då de har alltid känt sig trygga med transportburen ☺️
När vi reser kommer jag med jämna mellanrum ge dem godis och snacks (bladgrönt).
Transport buren har en filt de är vana med och tar med deras favorit leksaker.