Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 346 ggr
Bianca Songcastle
0

Felaktigt beteende?

Hej! Läste nyss en artikel på kaninmagazinet om ett felaktigt beteende. Detta var att kaninen ”överdrivet” tvättar sig vid tassarna, magen och låren. Har sett att min kanin gör detta. Blev väldigt rädd. Vad ska jag göra? Är det parasiter?

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

sp0ngeb0b
0

Kaniner tvättar ju sig överallt regelbundet, men vet inte vad "överdrivet" tvättande är. Hur mycket/ofta tvättar din kanin sig där?

Bianca Songcastle
0

När jag tar ut den ur buren kanske 5-10 gånger.

Bianca Songcastle
0

Eller mer vet inte riktigt

sp0ngeb0b
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 5-10 gånger. Tvättar hen sig så många gånger? På hur lång tid? Jag vet inte riktigt vad som är normal egentligen men om det har ökat på senaste tiden är det värt att kolla upp. Ta en ordentlig titt på området kaninen kliar mycket på. Finns det mjäll? Rodnad? Annars ta kaninen till veterinären, det kan ju vara någon form av eksem eller kvalster.

Bianca Songcastle
0

Jag menar ungefär än timme.

Arcade-Foodie
0

Om någon vill se en överdriven tvättare ska man se när jag tar ut min ena kanin och han går på våt mark. Då tvättar han efter varje 5th skutt.

Så länge huden inte är fjällig, röd eller irriterande. Samt ingen förändring på humör eller något störande så kan det vara en vanlig beteende.

Jag vet att min hane kommer tvätta sig när han är stressad, när man rufsar till hans päls eller om marken är våt. Min andra hane göra samma sak förutom när han blir blöt.

Men om det är ett beteende med onödigt tvättande även i en trygg och säker miljö, så skulle jag ta kontakt med veterinär.

Bianca Songcastle
0

Huden är inte typ sådär röd osv och har läst på lite även min kanin vana mamma och vi har sett att det inte är farligt. Men tack för båda svaren!😊