Flytta in utekanin + kastrering
Hejsan!
Jag kommer eventuellt snart att ta över en kanin som bor under mindre bra omständigheter. Hon sitter i en alldeles för liten bur i en trädgård, får mat och vatten men nuvarande ägaren kan inte ge den mer pga sjukdom.
Jag har inte möjlighet att ha henne ute då jag bor i lägenhet utan balkong. Jag vet om att det finns risker att flytta in en kanin mitt i vintern, men hittar för tillfället ingen annan lösning.
Hon är 3 år och okastrerad. Jag tänker se till att hon blir kastrerad så snart som möjligt.
Mina frågor är då; är det bäst att kastrera henne först och låta henne återhämta sig i sin lilla utebur innan hon flyttar hem till mig? Eller kan jag ta henne direkt ifrån sitt nuvarande boende, till vetrinär och sen hem till mig? Och kan isåfall be vetrinären raka bort vinterpälsen när hon ändå är sövd för att minska risken för värmeslag? Blir det en för stor chock för en kanin? Eller ska jag försöka raka henne själv, låta henne bo in sig och sen kastrera? Fungerar det ens att raka bort vinterpäls?
Har någon ett bättre förslag? Tycker väldigt synd om kaninen nu och känner att jag vill hjälpa henne så snart som möjligt, men vill inte heller stressa och göra misstag som leder till att det blir värre för henne.
Väldigt tacksam för svar!
Vart bor du och hur varmt brukar du ha inne? Just nu är det ju inte speciellt mycket vinter på många håll i Sverige så jag skulle nog säga att ta med henne hem och sen kastrera. Hon kommer behöva mycket tillsyn efter kastreringen så skulle inte lämna henne i en utebur hos något som inte kan ta hand om henne.
Se till att hon har svala ställen att ligga på (tex bart golv) och var beredd att hjälp till att borsta bort päls när hon börjar fälla (för det kommer hon börja göra när hon flyttar in) och att hon har gott om vatten (helst i skål så hon kan dricka ordentligt) så ska det gå bra att ta in.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Bor i Skåne, men här kan vara nån minus grad på natten. Jag är rätt varm av mig så brukar inte ha värmen på, och kan ha ett fönster öppet i början!
#2: Då tror jag verkligen det kommer gå bra :) Hon kommer ju bli rakad på magen också under kastreringen så kan lätt lägga sig för att svalka magen då.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Tack så jättemycket för hjälpen!