Kanin iFokus

Kanin

Läst 242 ggr
Svenssos
0

3 kaninungar döda 6-15v

Hej.

Vi fick först två dvärgvädur och den ena var plötsligt död i buren efter ca 2v. Så vi fick en till och den dog med inom loppet av två veckor sen sista dog idag precis likadant? Var jättepigg i morse och lekte sen på eftermiddagen så låg den död i buren med massa löst bajs i rumpan.

De har inte fått något lustigt att äta utan bara hö vatten morot gurka och max en msk pellets varannan dag, bor i stor bur i garaget i 10grader och är inne i huset ca en timma varje dag och leker?

Någon som vart med om något liknande?
Om det är till någon hjälp så var alla honor från samma kull.

Maleficum
0

Om de alla var från samma kull och plötslig dött med konstig avföring skulle jag misstänka Koccidios!

Vad har uppfödaren sagt? Har den problem också med dödsfall?

Dock går det inte säkert att säga vad de dött av utan att skicka dem för obduktion.

Viktigt är dock att rengöra allt riktigt ordentligt innan eventuellt nya kaniner flyttar in!

Sen är varken morot eller gurka speciellt bra för kaniner.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Koccidios orsakas av encelliga parasiter av familjen Eimeriidae. Det finns både leverkoccidios och tarmkoccidios. Parasiterna kan orsaka problem speciellt i ...
Lizziethebunny
0

Det låter som gulsot

Gulsot hos kanin är väldigt dödlig och de säger att 1 av 5 kaniner överlever. Det finns vaccin som har räddat 12 av mina kaniner.

Det jag gjorde efter att 4 av mina dog var att jag vaccinerade den jag hade kvar och väntade med att skaffa en ny kanin ett tag. Man ska ta gulsot på allvar så jag skulle rekommendera alla att vaccinera även innekaniner eftersom man kan dra in virus i huset själv.

Hoppas det går bra.