Uppvaktande kaninhane
Hej!
Kastrerade vår Kalle i torsdags. Låter han gå i en bur bredvid en kastrerad honkanin som han ska sedan sättas ihop med.
Man märker hur han surrar som ett bi och stampar när han är bredvid henne - han är så superinteesserad av henne. Hon är chill - låter han lukta och sätter sig med ryggen mot honom. Inga aggressionstecken.
Men ska man sedan vänta tills hankanin lixom dämpat sina hormonstinna beteende tills man sätter ihop dem? Risken är väl rätt stor att han bara vill springa och para sig. Visst det blir inga kullar men det kommer nog stressa henne att han är så på.
När ni satt ihop en hane med en hona - har han då redan innan dämpat sitt hormonella beteende? Eller har han varit hormonstinn och efter ett tag efter ihopsättningen har det lagt sig?
- Redigerat 2020-11-23 18:19 av Carl B
Det tar tid för hormonerna att gå ur kroppen på honom. Vänta tills han lugnat ner sig innan ni sätter ihop dom så slipper honan stressas och bli irriterad av hans beteende.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Håller med #1. Jag väntade i ungefär en månad innan jag släppte in min hane till honan. Hon var inte kastrerad då så det gällde ju verkligen att vara på den säkra sidan. Men om honan är kastrerad och hanen har kvar suget så riskerar man att förstöra lite om man låter hanen vara jobbig mot honan så fort han träffar henne. Då kan det ta ett tag tills honan är ok med honom. Det kan i värsta fall leda till att honan blir aggressiv mot hanen för att hon har tröttnat men den risken är inte så stor.