Urinprov på kanin?
Hej!
Det kommer att behöva tas ett urinprov på min kanin. Nu undrar jag om någon här behövt gör det? Hur det gick till? Samt vad veterinärkostnaden blev? Bara så jag vet ungefär vad som jag kan förvänta mig för mig och kaninens skull!
Tack på förhand!
När min kanin behövde få sin urin analyserad så tog jag prov hemma. Har en Pee-wee låda (kattlåda med dubbla bottnar) och skrubba den superren och hade sedan inget i den undre lådan och la bara lite halm i den övre lådan och sen vänta jag bara på att han skulle kissa och samla sen upp hans kiss och lämna in.
Annars tror jag att de måste sövas och man sen sticker in en nål (med hjälp av ultraljud) i blåsan och drar ur urin direkt från blåsan. Eventuellt om kaninen har mycket urin i blåsan så kan de klämma ut det också ("tvinga" kaninen att kissa helt enkelt) och då behöver den inte sövas. Bäst är att helt enkelt fråga veterinären du ska till om vad som kommer ske.
Kostnaderna är ju väldigt beroende på klinik och vad för ingrepp som kommer behövas och vilka eventuella andra undersökningar som behöver göras (och vilka analyser urinen ska genomgå).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu