Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselmåste-skriva-av-migBeteende, hälsa och skötsel
Läst 340 ggr
Elincarnbring
0

Hjälp, rädd kanin..

Hej! Det är så att jag och min sambo skaffade en liten dvärgvädur för ca 2 månader sedan. Han har från första början varit väldigt rädd av sig, första dagarna satt han bara i sin bur vilket jag förstod kan vara normalt. Vi har honom inne och har alltid öppet bur dörren så han kan springa in och ut.
Nu till problemet, han är så rädd att det inte går att hantera honom överhuvudtaget. Det går inte att klappa honom, lyfta honom osv. Enda gången det går att klappa honom lite är när han äter sin mat. Utöver detta så är han glad och nyfiken men jag är så frustrerad då detta inte alls är vad jag var ute efter när jag köpte kanin och inget jag heller varit med om med mina tidigare kaniner. Vad ska jag göra?

Lizziethebunny
0

Testa att se till att det är lugnt och tyst och sedan lägg dig platt på golvet så att kaninen inte känner sig hotad. Om du har tur så kan kaninen bestämma sig för att hoppa ut och nosa på dig. Det är bra om ni turas om så att det inte är två stycken samtidigt eftersom det kan oroa kaninen. Om du ligger och väntar tålmodigt så kan det hända att kaninen till och med hoppar upp på dig och nosar dig eller till och med slickar dig i ansiktet. Om detta händer har du lyckats och då är det bara att vara lugn och låta kaninen välja själv om den vill hoppa upp in knät eller så.

Lite extra tips:
1: Om du låter din kanin nosa dig i ansiktet då och då lär den sig att du inte är farlig.
2: Om du vill säga förlåt till din kanin efter att ha råkat skrämma den så kan du använda kaninernas kroppsspråk. Genom att trycka din panna lätt mot kaninens säger du "Förlåt. Jag menade det inte".
3: Klappa den gärna på pannan då och då eftersom kaniner älskar det.

Du visste nog i alla fall det mesta av det jag berättade men jag ville ha med det för säkerhets skull. :)

Lycka till! :)

Arcade-Foodie
0

Det låter som en vanlig kanin fast åt det skvättiga hållet. Se till att låta din kanin äta från din hand och bara sitt på golvet/ i hans närhet när han äter.

Du kan även köra att du bär på pellets under dagen och varje gång han ser dig, så får han en lite mat. Maten kommer göra så att han skapar en positiv bild till er och blir en tryggare kanin.

Det kan ta olika lång tid att göra en kanin tam, är själv i samma stadie som dig att göra en kanin tam igen 🤣

Åtminstone den jag har nu är lättare än min ena hane. Som tog lite över ett år innan han värmde upp till mig och blev en kelgris. Men då var beteendet att han attackerade, skrek av rädsla och morrande. Så ge upp med din lilla pojk, de kan bli bättre.

Se bara till att ha mat i fickorna och spendera mycket tid utan att röra honom. Låt han komma till dig.

Elincarnbring
0

#2: Åh vad skönt att höra att det är normalt! Jag får fortsätta kämpa och Se om det blir bättre. Tack för tipsen!😀

Elincarnbring
0

#1: Tack så mycket för tipsen! Får testa detta😆

sp0ngeb0b
0

Åh det låter exakt som min ena kanin. Jag har haft honom i ett år och det har gått långsamt, men det kommer bli bättre! Det låter ju absolut inte som att han är rädd för er, det är nog bara att han inte tycker om att ni tar på honom vilket som de andra sagt, är helt normalt för kaniner. Jag har gjort så att jag alltid låtit kaninen bestämma och komma fram till mig snarare än tvärt om. Jag har bara tagit upp honom när jag verkligen behövt det, t.ex. för att klippa klor, tvångsmata (efter kastrering) etc. Annars låter jag honom vara. Jag gillar att sitta eller ligga på golvet, då kommer kaninerna gärna fram och nosar. Så kan jag ge dem lite pellets också. Ibland lockar jag upp dem i knät och ger pellets där som för att visa att det inte är farligt att sitta hos mig. Nuförtiden brukar han pussas på pannan om jag sticker fram mitt huvud till honom, ibland pussas han på benen eller på handen också (det gjorde han aldrig innan, tror första gången var i somras). Man kan klappa honom ibland, men oftast inte. Han är dock väldigt glad, nyfiken och bekväm då han brukar ligga och chilla mitt på golvet, kommer alltid fram och nosar när man lägger sig på golvet osv. Jag brukar tänka att jag ska låta kaninen bestämma takten, och att jag ger godis för att få honom att associera mig/mitt beteende med positiva saker. Men ge inte upp, det kommer bli bättre! Och tänk på att de flesta kaninerna inte är speciellt gosiga och framförallt inte gillar att bli upplockade. :)