Frigående inomhus kanin tips, tack!:)
Hejsan!:)
Jag har tänkt på att adoptera en kanin och skulle gärna vilja ha den frigående. Tanken är att kaninen ska kunna ha tillgång till hela lägenheten. Jag undrar vad är de bästa tipsen som ni har som har frigående kaniner inomhus?
Sen undrar jag speciellt hur era nätter ser ut med kaninen. Har ni kaninen instängd i någon Hage, stänger ni en den i sovrummet med er eller har de fortfarande tillgång till att springa runt i lägenheten när ni sover?
Alla tips? är välkomna och uppskattade!:)
Min kanin går helt frigående inomhus dag som natt! Det gjorde även min förra hane (dock är hans syster fick flytta in pga att deras mamma dog fick de bo i köket för hon var en fena på att leta upp sladdar att tugga på för det älskade hon!).
Det funkar jättebra. Första dagarna efter han kom hem hade jag en Hage i vardagsrummet så han fick lära sig bli rumsren först (var unge när han flytta in) samt lära känna hunden som bodde hos mig då och fick för varje dag vara mer och mer ute i resten av lägenheten.
Det funkar utan problem med honom (trots att han är blind) och han har även tillgång att hoppa ut på tomten om jag är hemma. Dock om det varit väldigt dåligt väder länge så han inte kan vara ute och han haft tråkigt i några dagar så kan han vara rätt outhärdlig på nätterna för han vill ha uppmärksamhet och gos då :P Annars sköter han sig bra på nätterna och brukar ligga och sova bredvid min säng eller på andra platser i sovrummet till och från under natten.
Han håller sig främst i vardagsrummet och periodvis i sovrummet. Enstaka fall kan han vara i hallen (speciellt om han undrar när jag är färdig i badrummet på kvällen så han kan få sin kvällsgodis). Extrarummet är han sällan i om inte min kompis kaniner är på besök och köket vägrar han av någon anledning att hoppa in i trots att det finns matta.
Det viktigaste tipset är att kaninsäkra så bra man bara kan! Gömma undan sladdar (om man inte vet att de inte bryr sig om sladdar som min nuvarande och min förra hane), skydda sånt man är rädd för som man inte vill att de kanske gnager på eller kissa på (har tex haft kisskydd under filt i soffan för en period fick min nuvarande för sig att protestkissa där när det var något han inte var nöjd med). Se till att det finns grenar och annat att gnaga på så brukar risken minska att de gnager på möbler.
Att ha en gräv låda eller liknande där de kan få gräva kan också vara bra för det kan minska risk för att de vill upp och gräva i soffa och säng eller på mattor.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tycker du fick bra tips? av #1 :) Jag låter mina kaniner springa fritt på samma yta som vanligt under natten. Periodvis (mest i början) vill de gärna hoppa upp i sängen och väcka oss på natten, så vi har provat att ha kompostgaller för sovrumsdörren (funkade ej då de rycker i gallret vilket för oväsen) och att stänga sovrumsdörren (funkade inte heller då det blev för instängt och dålig luft). Kaninerna älskar att vara under sängen och iom att de vanligtvis inte kommer upp i sängen tycker jag det går jättebra att ha dem lösa :) Skulle aldrig stänga in dem i burar eller små hagar på natten, då de är aktiva på natten. Tycker man att de gör för mycket ljud kan man fixa någon form av ljudlös aktivering och/eller aktivera dem ordentligt på kvällen så blir det bättre. :)
Min kanin är frigående i mitt rum men jag har en inhägnad i rummet där hon kan vara vissa perioder då hon är brunstig ( ej kastrerad så hon kan kissa lite var som då). Mitt största tips? är därmed att kastrera kaninen för att undvika revirmarkering men också sjukdomarna som kan uppstå (livmodercancer). Min kanin är drygt 8 år så det är för sent att kastrera henne då blodprov hos veterinären visade på att hon inte kommer klara av operationen mm.
Kaninsäkra är såklart jätteviktigt för kaninens skull men även för din egen! Filtar, kuddar och mattor etc som du är rädd om bör läggas undan under den första tiden kaninen är frigående. Därefter blir du tvungen att hålla ordning och reda på sakerna i ditt hem :)
Jag stänger dörren till köket på natten men han har tillgång till resten av lägenheten. Han är aldrig i köket på dagen så det är inte som att han går miste om ett rum han använder. Det är det rum jag har som inte är 100% kaninsäkrat.
Kaniner är som mest aktiva vid gryning och skymning. Alla kaniner jag haft har varit som piggast vid 4 på morgonen när jag sover så jag vill inte stänga in en kanin på en liten yta under den tiden. Det händer ibland att min kanin kommer upp i sängen, rusar runt och gör glädjeskutt när jag sover men det är så sällan att jag kan leva med det. Han gör det oftast när han har sängen för sig själv.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.