Hjälp med kaninbur
Hej! Min kanin bor i en stor Hage i mitt rum (ca 2x3 meter kanske). Problemet är att i hans bur just nu så har jag en stor matta på golvet och han tuggar hela tiden på den så att det är hål och trådar överallt vilket inte alls är bra för hans lilla mage att äta upp, jag vet. Vilket är varför jag vill ta bort mattan men problemet då blir att han halkar omkring på golvet som istället då är dåligt för hans leder samt att jag bor i ett så gammalt hus så golvet är lite slitet här och där och jag vill inte att han ska få stickor.
Finns det någon mattliknande som man kan köpa som inte skulle vara farligt för kaninen att tugga på? Hur har ni det i burarna/hagarna? Tar gärna emot tips? och dylikt!
(Han har förresten både trähus, tunnlar och pinnar i sin bur så det är inte det att han vill ”vässa” tänderna som är problemet)
Vad är det för matta du har? Kanske kan hjälpa att välja en annan sorts matta :) det är bäst för deras tassar med naturmaterial vad jag hört, syntetiska material kan orsaka trycksår. :/
Jag vet inte riktigt vad det är för matta, köpte den på Rusta för länge sedan. Antagligen är den av syntetisk material men han har inte vad jag sett fått några som helst sår eller problem av den. Ska definitivt kolla efter en matta med naturmaterial istället dock bara för säkerhets skull:)