Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntsjukdomar
Läst 308 ggr
Tg2008
0

Rädd för narkosen

Hej jag undrar om någon vet en veterinär i Stockholm som inte använder narkos för kastrering av kanin..hört att vissa inte vaknar nån som vet

Fridaaaa
2

Narkos är ett måste vid kastrering, däremot finns det olika, vissa bättre än andra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
1

Gå till en kaninkunnig veterinär och använd inte kutterspån till din kanin minst 4 veckor innan kastreringen. Kutterspån kan påverka deras lever, även om dom är frigående och bara har spån i toalådan, och det är levern som belastas av sövning. Du kan även be om blodprov på din kanin för att kolla levervärdet innan kastreringen om du är orolig. Det kostar en slant men tar inte lång tid och är levervärdet normalt så är risken vid sövning minimal.

Se till att ha critical care hemma för att stödmata ifall kaninen inte vill äta själv efteråt. Jag gillar även när kaninen får Fiberplex hos vet när den vaknar, då får man med sig det som blir över och kan fortsätta ge hemma.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
0

#2 Kutterspån fungerar utmärkt att ha fram till kastreringen.

Namiko
1

#3: Jag rekommenderar inte kutterspån till kaniner över huvud taget efter att ha läst det här: Litterboxes and Liver Disease

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
0

#4 Det är inget dåligt eller farligt. sedan finns det bättre och sämre märken

Fridaaaa
0

Kutterspån är enda vi kan ha på stora yan på 7-8 kvm

Namiko
2

#5: Det handlar inte om märke, det handlar om träslag. Barrträd avger ämnen som är skadliga för kaniner att andas in och det påverkar deras lever. Visst, det är ingen vetenskaplig forskning som jag länkade till, men deras resultat är tillräckligt för att jag inte ska använda kutterspån till min kanin och rekommendera andra att inte använda det heller.

Det finns gott om andra underlag man kan använda, även på stora ytor. Men du gör såklart som du vill med dina djur, tycker dock att du ska vara medveten om att det innebär en ökad risk vid sövning om du fortsätter använda kutterspån.

Fridaaaa
0

#7 Klart det handlar om märke, efterso alla märken använder inte samma träslag.

Jag har inte hittat något bra, torv tex fungerar inte. så återkom du när du hittat något som är lika bra som kutterspån och inte kostar skjortan (Y)
Det är inte ökad risk vid sövning för att man använder kutterspån - det är enbart din egna åsikt.

Namiko
3

#8: Kan du nämna ett kutterspån som inte innehåller barrträd? Det finns alspån, aspspån och säkert andra varianter som är säkra att använda men basen i kutterspån brukar vara barrträd och ofta står det inte ens vilket träslag som påsen innehåller, i det fallet antar jag att det är just barrträd för andra träslag kan man tjäna mer pengar på att sälja under rätt namn.

Priset har inget att göra med om något är hälsosamt eller inte, som jag sa, fortsätt använda kutterspån om du vill men bara för att du inte vill använda/har råd med andra alternativ betyder inte att det helt magiskt är ofarligt. Själv har jag min kanin frigående i lägenheten så jag behöver inga stora mängder spån, därför har jag inte heller något behov av att kolla upp billiga alternativ. Det ansvaret ligger på dig som djurägare, du kan starta en ny tråd för att få tips? från andra.

Ja, min åsikt är baserad på den fakta som finns i länken jag gav tidigare. En organisation som hade problem med att deras till synes friska kaniner dog vid sövning, obduktion visade på leversjukdom och dom spårade leversjukdomen till, just det, kutterspån.

Fridaaaa
1

#9 åsikter är åsikter, fakta är fakta.

Har aldrig skrivit att priset ar något med att göra om det är hälsosamt eller inte - så läs om läs rätt (Y)

Det är högst ovanlgit att en kanin får leversjukdom pga kutterspån

alspån är kasst men aja…

Luna-86
0

Namiko vad
Använder du till toalett? Min är med frigående kanin. Han springer runt över 100 kvm.

Namiko
3

#11: Jag använder Toalätt (papperspellets). Det är inte det mjukaste men min kanin spenderar väldigt lite tid i sin toalåda. Tycker det funkar bra mot lukt, absorberar snabbt och flyger inte runt överallt eller fastnar i pälsen som spån gör.

Lyxigt med så mycket yta :D