Kanin iFokus

Kanin

Etikettövrigt
Läst 275 ggr
mikaela.pettersson
0

Sätta ihop kanin

Undrar när man kan sätta ihop två hankaniner efter kastrering av båda?

Fridaaaa
0

hankaniner fungerar sällan ihop, så rekommenderar inte att göra det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
0

Håller med ovanstående tyvärr :/ om du har möjlighet kanske du kan ha dem separat i stället och då med varsin hona som sällskap?

Chinesecrestedlover
0

#0 Hej! Enligt min erfarenhet så går det bra.

För min del så har de kastrerade hanar som jag haft tidigare fungerat superbra ihop, inte något tjafs alls, inte ens vid ihopsättandet (tillskillnad från hur vissa honor t.ex. kan hålla på).

De (grabbarna) har funnit varandra direkt och putsat varandra och myst ihop omedelbart efter hopsläpp.

Viktigt med yta, möjlighet att gå undan från varandra då de vill det osv. men det anser jag inte skiljer från andra par/grupper av kaniner. Alla kaniner behöver yta att röra sig på.

Nu har jag ett gäng kastrerade grabbar som ännu ej fått träffa varandra (ena är ganska ny kastrerad och behöver vänta tills hormonerna gått ur ordentligt). Meningen är dock att min lilla trio ska bo ihop sedan och vara helt frigående här hemma.

Självklart känns det lite pirrigt och jag hoppas att de ska tycka om varandra såklart…men jag är inte allt för orolig; eftersom jag bara haft problem att få ihop kaniner/ha kaniner ihop vid två tillfällen (där samma par var inblandat, två HONOR). Annars har alla kaniner jag "föst samman" sedan 1990 (och jag har haft många kaniner av olika raser, ålder och kön ihop) fungerat utmärkt tillsammans.

Mvh/Chinesecrestedlover

mikaela.pettersson
0

#3: jo de är ifrån samma kull också och se kommer gå fritt i mitt rum, nu har de blivit vana med att ha halva dagen var ute och då går de fram till varandra och sover, äter och nosar på varandra fast med galler emellan då. De bryr sig inte riktigt om att de luktar av den andra så de går på samma toa ute och jag byter inte kläder emellan. Det ska nog gå bra att sätta ihop de men undrar mest när det går? Kastrerade i måndags och vill veta när man kan börja liksom😊

Chinesecrestedlover
0

#4 Man brukar säga 4-6 veckor efter kastrering. Jag väntar personligen minst 6 veckor för att var på den säkra sidan.

Fridaaaa
0

#3 Väldigt sällan det går bra. Och dumt att rekommendera till någon som inte har erfarenhet heller kringdet. Rekommenderas inte att ha hanar tillsammans, ens kastrerade och onödigt att ta risken

Fridaaaa
0

#4 Att de är bröder spelar ingen roll
Rekommenderar dig att inte göra det