Tips att Åka bil med en kanin!
Hej, är det nåt speciellt att tänka på när man åker långt med en kanin i bilen? Jag ska åka upp till Stockholm lämna över hasse
( kollegans kanin) äntligen får han komma hem till kärleksfull par. Det tar 3’timmar med bil.
Ge mig tips?. Ska jag ha honom i fram eller back? Absolut inte i bagage, rädd så han ej för luft älskade pälsboll. Hur kallt ska ja ha i bilen?
Jag kör baksätet och spänner fast buren med bälte. Om det är en inne kanin är det bara att ha bilen med normal värme som inne.
Sen har jag alltid hö i transportburen och det är allt som behövs 😊
Jag brukar sätta transportburen där bak på golvet och klämma fast den mellan fram- och baksäte så den sitter stabilt. Inuti transportburen brukar jag ha en handduk som underlag och en rejäl tuss hö. Jag har en bit att åka när jag ska till veterinären så det blir att jag är borta ca 1,5-2 timmar, och då tycker jag det är bra med en vattenflaska också, så jag har köpt en liten som jag fäster på transportburen. Tror inte kaninerna dricker från den, för de brukar bli så rädda att de bara sitter stilla, men den finns i alla fall där ifall de skulle vilja. Kortare resor skulle jag inte bry mig om det men det kan ju vara en idé för dig nu när du ska åka långt.
Tänk på att inte sätta transportburen vid airbagen. Tänk på att den måste sitta stabilt ifall du måste nödbromsa eller krockar, så den inte flyger omkring. Tror inte det är så stabilt att spänna med bälte så jag rekommenderar mitt sätt som jag beskrev ovan. Dock om du sätter buren på golvet brukar där ju ofta finnas en högtalare, så tänk på att inte spela för hög musik då den då går rätt in i buren. Du kan ju alltid ha hörlurar på dig i stället om du vill lyssna på musik. Angående värmen i bilen: om det är innekanin går det bra med normal värme, är det en utekanin får det skilja max 10 grader jämfört med utetemperaturen för att han inte ska bli för varm.
Yes jag tänkte precis så med faktiskts. Kommer absolut inte ha hög musik.
Men hörlurar skulle jag aldrig ha när jag kör. Dels har jag aldrig haft det och det obekvämt då kör jag hellre när det är tyst o lugnt 😉😌