Kastrera kanin som inte går att lyfta?
Vi har hur vi än tränar inte kunnat lära oss lyfta vår hankanin. Kaninen är inte så gosig av sig men nyfiken, alert och snäll annars men om vi lyckas hålla i honom är det under stor kamp och sprattel. Problemet är att vi hade tänkt kastrera honom och om vi ska kontrollera att han läker som han ska är det ju i princip omöjligt. Behöver man kontrollera såren eller brukar det inte vara något problem med läkning? Någon som har några bra tips??
Du måste kontrollera såret så att det inte blir infektioner, och du måste även ge smärtstillande i munnen två gånger om dagen, är han motvillig måste du hålla honom och tvinga i honom den. Många kaniner har också svårt att komma igång och äta efter operationen vilket inte är bra då de kan få magstopp av att inte äta. Om så är fallet måste du tvångsmata med critical care ofta (flera gånger om dagen).
Jag hade exakt samma problem som du. Båda mina kaniner hatar att bli lyfta, liksom de flesta andra kaniner. För kaniner associeras det troligtvis med livsfara, för om det händer i naturen är det ju ett rovdjur som har tagit dem och då gör de automatiskt vad de kan för att komma loss. Det finns ju tekniker på hur man ska lyfta kaniner osv… men det enda som funkar för mig är att låtsas som ingenting, och sen när de minst anar det plockar jag dem snabbt som fan. Trycker dem mot bröstet så känner de sig lite tryggare. Jag tycker det är väldigt viktigt att kastrera och det för med sig många fördelar så det är helt enkelt något man får lösa. Jag gjorde så att jag tog bort alla gömställen för att göra det hela mindre dramatiskt. Och sedan försöka få det överstökat så snabbt som möjligt.
Båda mina ville inte komma igång att äta på någon-några dagar, så jag var tvungen att tvångsmata så jag hade ganska mycket jobb med dem. Men man får ju försöka göra allt man kan för att de ska komma igång så snabbt som möjligt, så kanske man slipper tvångsmatningen. Servera alla favoriter, grönsaker, frukt, färskt gräs, örter, pellets, osv. När de inte äter kvittar det vad, det viktigaste är att de äter NÅGOT. :)