Ha kaninen i knät
Hämtade hem en liten lejonhuvad dvärg i lördags. Nu arbetar vi med att lära känna varandra och bygga tillit.
MEN…. På vissa sidor står det att man varsamt ska upp den i knät, för att det ska bli trygg och vilja gå dit sen….. Pp andra sidor läser jag att man inte ska ta upp dem, utan vänta in dem tills de självmant hoppar upp…..
Hur tänker ni? Vad är rätt?
Vill ju att det ska bra för vår lilla vän😊
Kaninen kan lätt bli rädd av att man tar upp den. Jag brukar locka upp mina kaniner i knät med en godisbit och sedan inte röra de så de inte känner sig hotade. En sak som kan hjälpa med att bygga tillit med din kanin är om du ligger platt på rygg och låter kaninen skutta runt så du är på kaninens nivå och så den kan hoppa upp på dig om den vill. Målet med det knepet är att kaninen efter ett tag ska till exempel hoppa upp på dig och slicka dig i ansiktet. Om den gör det så kan du vara säker på att den litar på dig ganska mycket, eftersom den vet att den skulle kunna bli biten om den är så nära munnen.
Lycka till! :)
Beror på hur din kanins personlighet är osäker och rädd, så är de bäst att vänta. Självsäker och framåt då kan man plocka upp och sätta kaninen i ett område, där den kan utforska dig medan du chillar samt klappa lite när den kommer fram 😊
Du behöver anpassa dig efter vad din kanin accepterar och behöver.
Jag plockade hem en liten hane i fredags . Han är så lycklig och visar mycket tecken på glädje . Jag plockar upp honom för att han visar så mycket trygghet och glädje . Han sitter ofta på mitt bröst och myser in nosen under min haka. Läs av din kanin , du kommer tydligt se vad den vill . Hade en bra film men tyvärr kan jag inte lägga upp den . Min Baylies springer runt under uppsikt över hela vardagsrummet och är lugn . Han kommer gärna fram och är social eller blir klappad
- Redigerat 2020-09-30 12:47 av MickisBaylies