Hona kissar på hane
Jag har en liten hona ca 5 månader som för en månad sen ungefär blev könsmogen (gissar jag). Hon började skvätta kiss lite här och där och blev väldigt kär i vår hane. Hon hann aldrig bli riktigt rumsren, men innan detta så kissade hon liksom pölar på två-tre ställen i lägenheten, vilket inte är så farligt om man jämför med hur det är nu! Hon skvätter verkligen jättemycket, det är liksom långt upp på väggarna (ändå imponerande). Det är ju lätt att torka bort, så jag har liksom inte tyckt att det har varit så farligt. Det jobbiga däremot, är att hon kissar på vår hane (1 åring), hela tiden! Han är alltid blöt någonstans och luktar verkligen kiss.
Den bästa veterinären här kastrerar inte honor förrän dem är 1 år, lite tidigare om man har stora problem, men inte när dem bara är 5 månader. Så min fundering nu är om någon har någon erfarenhet kring detta och kanske har lite tips? kring vad jag kan göra??
Om du fortsätter att göra henne rumsren så kan det gå över. Ta en våt trasa och tvätta hanen lite så att han inte luktar kiss. Efter ett tag så borde honan fatta att det inte är ok. Men kom ihåg att kastrera henne när hon är gammal nog
Lycka till! :D
Är du säker på att det är en hona? Aldrig varit med om att en hona varit så extremt markerande med kisseriet (men kan säkert hända men man har ju hört om många där det visat sig vara annat kön på kaninen än de trott så tänkte det var bra att dubbelkolla 😉), däremot min nuvarande hane innan han kastrerades markeringsskvätte ofta på hunden för att vis att det var hans (så hunden fick duscha rätt mycket en period)! Han var dock bra på att inte markeringsskvätta runt i själva huset.
Annars blir det väl tyvärr att kanske begränsa hennes utrymme lite (så det är lättare att städa).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Nja, nästan hundra på att hon är en hona, men har inte varit hos en veterinär för att få det bekräftat, kanske kan vara värt! Hanen skvätte aldrig såhär när han blev könsmogen, men alla är ju olika såklart!
Så osäker också på hur man ska göra med hanen och pälsen?? Han luktar ju inte särkilt gott, vilket kanske inte stör honom så mycket i och för sig, men det kan ju inte vara bra att få kiss på sig i tid och otid. Försöker torka med en torr handduk när jag ser att det är blött, men ofta är det intorkat…
#3: Min förra hane skvätte inte heller, han betedde sig precis som en kastrerad hane så det är väldigt individuellt!
Kan vara bra då att kolla upp så du är 100% säker på könet (är det en hane går det ju att kastrera tidigare än om det är en hona).
Kan förstå det är jobbigt att han har kiss i pälsen hela tiden! Speciellt med kanin som man inte ska duscha. Men tror ju säkert du kan ta en fuktig trasa att torka kissfläckarna med och sen torka med en handduk efteråt om pälsen verkar blivit väldigt blöt ner mot skinnet. De klarar ju viss blöta (som när de är ute i regnet tex), det är ju när de blir blöta hela vägen ner till skinnet som det börjar bli farligt (som vid duschning) så jag tror inte du behöver oroa dig att tvätta några fläckar här och där med något som är lite blött/fuktigt.
Min hona skvätte ett tag innan men nu har hon slutat. Men kolla hos en veterinär om det är en Hona eller hane? för säkerhets skull.
Tack för alla svar! Vi försökte kolla könet nu, men det verkligen inte helt lätt att se. Vi ska ta henne till en veterinär och se om hon är en hon :)
#6 Se till att ta hjälp av någon kaninkunnig i så fall (behöver ju inte nödvändigtvis vara en veterinär, en uppfödare kan t.ex. vara en bättre idé).
Jag har varit med om en veterinär som var extremt inkompetent på att kolla kön på en kanin. Jag följde med en kompis då hens kanin skadat sig och veterinären skulle dubbelkolla kön…(funderade på om jag skulle hjälpa till). Inte för att skryta (haha) men jag var betydligt bättre och hade extremt mycket bättre teknik (och jag var 14 år då)…så…
Veterinärutbildningen koncentrerar sig i första hand inte på kaniner så det är inte säkert att de har en aning om någonting.
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2020-09-28 13:39 av Chinesecrestedlover
#7: Ja, min sambo sa samma sak, så vi ska åka till ett ställe där dem har uppfödning! Blir ju lätt dyrt med veterinär också :) Dem kollade könet på vår hane och hans syskon innan vi köpte honom, så dem känns pålitliga:)
Är lite orolig om hon nu råkar vara en hane, att dem ska sluta komma överens! Men dem har verkligen inte bråkat (mer än när hon försöker ligga med Billys ansikte och han inte är så sugen…) och är supergosiga med varandra. Hoppas verkligen att det inte blir några problem med dem :(
#8: Två kastrerade hanar brukar kunna funka bra tillsammans, speciellt om de redan gillar varandra tror jag inte det blir problem om det visar sig vara en hane! (Min hane gillar bättre andra hanar än honor).
#9: Ja, men precis!! Hoppas dem fortsätter som de gör, de är så fina <3
Hej igen!
Det visar sig att vår hona är en hane haha!
Uppfödaren som vi var hos blev väldigt oroad över att det nu är två hanar, trots att vi berättade att dem kommer väldigt bra överens. Hon verkade tro att det kommer skita sig så småningom ändå.
Behöver lite solskenshistorier om detta, fick så ont i hjärtat av att tänka tanken på att behöva sära på dem <3
#11: I min erfarenhet så är det individer som är viktigare än vad för kön kaninerna har för att de ska funka ihop (och såklart underlättar det ju om de är kastrerade).
Min kusiner hade kastrerade hanar ihop när vi var yngre (flera par) och det funka super (och då bodde dem i ganska trånga burar).
Min kastrerade hane (som är väldigt bossig och ju kiss markerade på hunden när han var okastrerad) funkar riktigt bra med kompisens kastrerade hane (även om det tog gott om utrymme och lite tid för honom att tillåta kompisens kanin tvättar hans ögon), han funkar även okej med kompisens honor hon haft på så vis att han helt struntar i dem efter att han visat vem som bestämmer :P
Har tidigare haft två honor tillsammans (mor och dotter som dock var okastrerade) och där var det mer strul periodvis. Även när modern dog och jag kastrera sonen så dotter och son gick tillsammans (kan ju såklart varit lugnare om honan varit kastrerad eftersom mycket problem hängde ihop med brunst).
Så jag tycker inte du behöver oroa dig eftersom de redan nu funkar tillsammans och den okastrerade helt klart bestämt att den kastrerade är hans ;) Bara att boka in en kastreringstid nu! (Vet att honor måste vara separerade efter kastrering medan såret läker men vet inte hur det är med han kaniner då jag inte haft mina tillsammans med andra kaniner när de blivit kastrerade men det är ju bra om de kan ha så mycket kontakt som möjligt under läkning).
#12: TACK!! Så himla skönt att höra <3
Känns på ett sätt skönt, för kisseriet har liksom ballat ur totalt och nu kan vi ju kastrera tidigare, väldigt bra!