Kanin I källare
Hej!
Vi funderar på att skaffa en kanin, troligtvis en dvärgvädur. Vi tänkte ha den inomhus och är lite osäkra på placering av buren. Buren kommer att vara stor så vi har lite svårt att få plats i huset. Vi har en källare, och nu funderar jag på om kaninens bur kan vara där? Källaren är varm och vi kommer naturligtvis ha kaninen lös uppe i huset så mycket som möjligt när vi är hemma.
Jag funderar ändå på om kaninen kan må dåligt av att ha sin bur i källaren. Vad tror ni? Brukar kaniner kunna gå i trappor?
Alltså jag är ny när det gäller kaniner. Vi haft våran snart två v. Han har redan börjat gå efter en som en hund efter mig, min man o barnen. Skulle aldrig ha mage ha han i källaren, aldrig! Det min åsikt.
Kaniner har inga problem att gå upp för trappor men kan tänka mig de blir farligt om kaninen blir skrämd och är i trappan.
Jag själv har en kaninbur inne i sovrummet men mina kaniner spenderar största delen av sin tid lösa. Ända tiden i buren är om någon hund kommer över eller under natten när jag sover. Resten av tiden är de lösa i rummet. Men de har ofta sällskap av människor, kan tänka mig de blir ensamt om kaninen är själv flera timmar i en bur i källaren.
Om du har en hal matta är det väldigt farligt för kaninen att gå i den eftersom den lätt kan halka. Det kan bli mycket ensamt i källaren om den inte har en kaninkompis. Helst ska kaniner bo där det är någon även nattetid om de bor ensamma. Jag har mina kaniner i mitt sovrum även om det är två stycken för att jag ska kunna hålla bra koll på de.
Så om du ska ha den i källaren är det bäst med en rumskompis. Det är inget måste men det är bäst om man vill att ens kanin ska må bra. Annars om det inte funkar att ha en till kanin, måste du se till att den har ordentligt med leksaker så att det inte slutar med att den sitter ensam och ledsen i ett hörn utan något att göra när ni inte har uppe den. :)
Tack för svar. Det lutar nog åt att buren får vara i något av sovrummen!