Kanin iFokus

Kanin

Läst 116 ggr
ElsaN.01
0

Det här med rumsrenhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I mitten av augusti blev jag åter igen med kanin, efter några års uppehåll. Tidigare har jag bara haft utekaniner, men denna gången blir det att gå fritt inomhus som gäller.

Killen som har fått flytta hit heter Melwin, och är nu ca 14 veckor gammal. Han är en fransk vädur, och verkligen den mest underbara kanin jag träffat på. Nyfiken, social, envis, snäll och gosig.

Tanken var att dela upp min lägenhet och gradvis öka utrymmet som han skulle få vistas på utan uppsikt (dvs. när jag inte är hemma eller när jag sover). Detta fungerade i nästan en vecka, innan jag var tvungen att plocka bort kompostgallren då han höll mig vaken genom att skaka dem, eller lyckades ta sig ut. Ungefär då började även problemen med rumsrenheten.

Efter andra dagen han kom hit hade han förstått principen med lådan. Sedan dess har jag kanske fått sopa upp 30 st bajspluttar totalt som hamnat utanför lådan. Kissa gjorde han också till stor majoritet i lådan, med ca 1 olycka varje/varannan dag under den första veckan. Detta tyckte jag var bra för en kanin som inte tidigare bott inomhus.
Kiss-olyckorna har dock ökat och ökat i antal, för att nu ligga på ca 2-3 st om dagen. Soffan fick jag tidigt spärra av, då han snabbt fattade tycke för att kissa där - inte hela världen tyckte jag. Nu har han dock börjat kissa vid ytterdörren när jag inte är hemma eller sover. Han tycker också om att följa med mig in i badrummet och kissar då även där, mitt på golvet, ibland. Enstaka gånger har han kissat någon annan stans också. Efter varje gång torkar jag upp, lägger pappret i hans låda och rengör sedan ordentligt med rengöringsmedel.

Det som förbryllar mig är att han uppenbarligen vet hur lådan fungerar. Han bajsar i den till 99.9% och när jag lyfter dit honom kissar han ofta direkt. Jag har köpt ännu en låda utifall att han tyckte att det var långt att springa till den andra. Han använder nu båda, men fortsätter också att kissa utanför. Jag rensar lådorna 1-2 ggr om dagen, utifrån behov, så jag tror inte att det är ett problem. Kan det ha med könsmognad att göra? vad jag känner har hans testiklar inte kommit ned ännu.

Hur ska jag lösa detta?

Planen är naturligtvis att kastrera honom när det är möjligt, men vad kan jag göra tills dess? Det är svårt att korrigera hans beteende eftersom det nästan bara händer när jag inte är där eller sover.

Tacksam för hjälp och tips?!

Lizziethebunny
0

Testa att spraya något (till exempel citronsåpa) där han kissat så vill han inte lika gärna kissa där igen. Det finns lite andra saker man kan göra men för mer tips? tycker jag att du ska titta på "Lennon the bunny" på youtube. Hon kan mycket om kaniner och har några videor om rumsrenhet.

Lycka till! :)