Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 130 ggr
LMCarlsson
0

Råd vid köp av kanin

Jag är startgroparna att skaffa kanin. Jag tänker köpa två stycken så de har sällskap. Som jag har förstått det så är en hane och en hona det stabilaste. Men om jag köper kaninungar, hur hanterar jag det fram till att de kan kasteras? Jag vill inte att de ska para sig så det blir ungar. Känns tråkigt att hålla dem åtskilda. Är det smartare att köpa av samma kön? Eller är risken stor att de börjar slåss? Om de börjar slåss och jag sen kasterar antar jag att de finns risk att de fortfarande inte gillar varandra. Hur tänker ni?

flocken
0

Jag har alltid haft 2 honor. Nu går ena paret med kastrat.
De andra 2 får snart hem sin karl.

Annars måste de hållas delade tills kastrering är gjord och några veckor efter det

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lizziethebunny
0

#0: Systrar eller redan kastrerade honor och hanar är bäst om du inte vill separera de. Två systrar har ju vuxit upp med varandra så de kan vara kompisar ganska länge men man ska helst kastrera de ändå. Då behöver de ju separeras ändå. Jag har 6 systrar som är till salu och bor tillsammans med deras kastrerade far. De funkar ganska bra. Så om du vill ha ett par som kan bo tillsammans förutom när de just kastrerats då de ändå behöver bo annorlunda så borde du ta två systrar. Sedan kan man köpa en ensam men då behöver man ge den mycket uppmärksamhet. Då behöver man dock inte oroa sig över att det kommer bli bråk. xD

sp0ngeb0b
0

Du kan ha antingen två honor eller en av varje men absolut inte två hanar - det blir allt som oftast storbråk vilket kan leda till skador eller dödsfall så det rekommenderar jag ingen.

Köper du ungar av olika kön kan du ha dem ihop ett kort tag men får sedan ha dem åtskilda tills minst en av dem är kastrerade och lite till. För att slippa allt detta kan jag rekommendera dig att leta efter omplaceringar som redan är kastrerade. Har du tur kanske du hittar ett par som redan fungerar väl ihop. Annars är det inte så klurigt att hitta enstaka kastrerade kaniner. Och du behöver ju inte skaffa två på samma gång. Jag tycker det är väldigt fint att du har valt att skaffa två kaniner då jag tror de allra, allra flesta kaniner verkligen vill ha och behöver en artfrände. Men du kan ju trots det börja med en, vid behov kastrera den och sedan skaffa nästa. Jag gjorde så när jag skaffade kaniner och det funkade hur bra som helst. Den första var ensam ungefär en månad innan jag tog hem kompisen. Kastrerade honom i princip direkt och sedan tog jag hem honan, hade dem bredvid varandra i ca en månad för bondingens skull och under den tiden kastrerade jag honan också. Allt gick superbra faktiskt. Så du kan ju göra lite hur som helst egentligen.

Angående slagsmål, jag vet inte hur mycket du har läst på men alla kaniner som sätts ihop slåss i början, men det är bara för att bestämma rang. Så länge det inte blir blodigt eller allvarligt på andra sätt är det lugnt. Bara så att du inte blir avskräckt när det händer :)

Lycka till :D