Större kanin får en liten vän
Hej,
Jag undrar över vilken kombinantion som är klokast då det gäller att ha en större och en mindre kanin ihop. I detta fallet är planen en Fransk Vädur (ung hane som skall kastreras längre fram) och en hermelin/holländare (ung hona några veckor yngre).
Kastrerad hane och hona ihop är ju en rekommendation, men jag vill fråga om någon har tankar eller erfarenhet av just stor och liten kanin ihop? Är en större hona mer benägen att trivas med liten hane än tvärt om? Är en stor hane för stor kompis för en liten hona? Blir hona-hona en möjlig idé i sammanhanget? Frågan är "vem bör vara den större och vem den mindre" och vad i övrigt bör tänkas över?
Tack på förhand!
Vi hade en Stora Silver hona med en Lilla Havana/Frasse hane, det funkade gallant tills vi vart tvungna att faktiskt sära på de då grabben fick en egen bur. (Ingen plan på att kastrera hanen då han ska gå i Avel och är absolut inte snuskig) Men det spelar nog inte så stor roll att ha hane+hona, hona+hona och kast hane+kast hane(inte alltid med två kast hanar dock), helst skulle du ha valt en mindre ras än Frassen då Hermelinen är väldigt liten och kan lätt bli skadad och Frassen stampar på den eller sparkar för hårt:/ Men du berättar att du har en Hermelin/Holländare korsning, hur mycket väger den och ca hur stor? Är den mer mot Holländar hållet eller Hermelin hållet eller kanske Dvv i storlek? Om mer Holländar hållet så tror jag att Frassen skulle funka som en bra vän:)
Meow:3
Jag hade en liten Belgisk jätte-hona (samma storlek som en frasse) tillsammans med en hane som var en liten lejonhuvad korsning. När jag satte ihop dom var hanen i storlek med jättens huvud och som vuxna var skillnaden nästan 4 kg. Dom var bästisar och det var aldrig något tjafs mellan dom så jag var inte orolig för lillens säkerhet men jag var väldigt noga med att hitta rätt personlighet när jag skaffade honom för att vara säker på att han skulle gå ihop med dom två honor jag hade hemma.
Jag har aldrig haft problem med hane+hona, däremot har jag varit med om en hel del tjafs när jag haft hona+hona så jag skulle vara mer bekväm med den kombination du har, vem som är störst spelar ingen roll, personligheten är viktigare.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.