Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 269 ggr
Svelis
0

Para tysk jättescheckblandning

Hej på er kaninkunniga! Jag har tagit över en tysk jättescheckblandning i andra hand, alltså inte direkt av uppfödaren utan ett par som ångrade sig och gav bort honom till oss. Han ser ut som en tysk jättescheck i färger, teckning och öron osv men är lite mindre. Ska kontakta uppfödaren för exakta raser som är blandade i honom. Jag är nämligen sugen på att skaffa en hona och ta en kull ungar till våren! Har haft kanin tidigare så är inte ny på den fronten men har aldrig haft kaninungar. Han är så himla lugn och mysig i sättet. Funderar lite över Vilken ras? som skulle funka att para honom med? Funderat lite på stora silver men är osäker? Måste väl vara en av de lite större raserna då han är så pass stor. Tänkte nu ägna dessa månader innan det börjar bli dags åt att planera boenden/burar mm åt dem och läsa på! Ni som fött upp kaniner, kom med tips?. Vad är viktigt att veta mm.

Chinesecrestedlover
7

#0 Detta är inte menat som något påhopp utan bara i all välmening. VARFÖR? 

Det finns så otroligt många kaniner som behöver nya hem redan och inte minst av stora raser. Som i ärlighetens namn jag har svårt att se att sådär väldigt många egentligen har plats och kunskap att ta hand om (väldigt många som har små olagliga burar till alla möjliga sorters djur); så varför?  

Att han är lugn och mysig är ju trevligt, men absolut inte tillräcklig anledning för Att ta en kull ungar på honom. Det finns många mysiga och lugna kaniner redan och många av dessa söker nya hem av olika anledningar. 

Kaniner kan få rejält många ungar och då riskerar även dessa ungar hamna i "omplaceringskarusellen" precis som din hane ju redan gjort. 

Skaffa absolut en kompis till honom, kaniner trivs med sällskap och jag anser att man ska ha minst två…men bidra inte till ännu fler kaniner som behöver hitta hem. 

Kastrera din grabb så kan du ge honom en kompis sen, en kompis som jag naturligtvis tycker du ska söka efter bland omplaceringsannonserna. 

Jag har genom åren tagit emot massor med omplaceringar, både kaniner och andra djur och det är verkligen inte ett fåtal som söker hem, marknaden är full. Folk tänker inte efter innan de skaffar djur och sedan får djuren lida för det, gör inte samma misstag som den som du tog över din hane ifrån. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Sunshineshk
0

Jag skulle först höra med uppfödaren om han nu är en Tysk jätte blandning och om han är Tysk jätte i sig eller har det dom mest så skulle jag välja en Tysk jättescheck hona och para han med:)

Meow:3

Arcade-Foodie
3

Eftersom de är större kaniner du tänker para, så hoppas jag att du även tänker på att du har plats för alla kaninungar. För du kan sluta upp med 10 kaninungar och de kan ta månader att hitta hem åt alla, speciellt gällande icke-renrasiga och en större kanin. Så om du får 10 kaninungar, så behöver du hålla alla hanar ifrån varandra innan de blir könsmogna samt hålla de ifrån honorna. Annars kan de gå fort med en baby boom. Jag själv hade en granne som valde avla kaniner, jag lät henne låna min hoppkorsning. De fick bara såld på 3 kaninungar, när kaninerna blev äldre blev de allt svårare att hitta hem åt dem. De senare slutade upp med en hane rymde och fick en hona gravid. Trodde som värst de hade 15 kaniner och de var bara ute efter Att ta en kull kaniner. De valde att ge bort kaniner och jag har ingen aning hur de slutade upp med alla. Vet bara att räven tog 2 st kaniner. Om du fortfarande vill hålla på med PARNING, läs länkarna om genetik. https://marrans-kaniner.weebly.com/aktuellt/tysk-jattescheck-och-vitscheckar http://tyskjattescheck.blogspot.com/2012/02/tyska-jatteschecken-och.html?m=1 Jag skulle acceptera mer Avel om de gäller att hålla en kaninras vid liv, såsom melleruds kaniner. De har få uppfödare och behöver hjälp för att hålla rasen vid liv, än en marknad fullt av blandraser 😊 Tycker man ska låta Avel hålla sig till uppfödare där de vet om kaninens backgrund och släkte.