Hane som inte vill para?
Min hona har troligen gått tom vilket är bra då hon är lite gör ung. Men hanen är könsmogen och kan kastreras(kulorna har trillat ner) men han vägrar att para sig alltså han är helt ohanig, jag har lärt mig att hanar är haniga och gärna försöker para sig med allt men min vill ej. Han kan skvätta lite för att markera revir mer än så vill han ej, katten är han bästis men han juckar inte på han heller? Vet ni om det kan vara ett fel på honom? Han biter både katten och honan och luktar på de.
Meow:3
Nu kan jag väldigt lite om kaniner så kan inte hjälpa dig med din fråga, men om jag fattat läget rätt så har du en hona och en hane som ska paras längre fram?
Du tror, eller trodde i varje fall tidigare, att det blivit en tjuvparning nu när honan fortfarande är för ung för sin första kull?
Du har de väl inte tillsammans så att det kan bli fler parningar för tidigt (om hon inte redan är dräktig)?
Om inte kaninerna är tillsammans, hur kommer hanen åt att bita honan?
// Harley
#1 ja, det trodde jag men hon skulle ha varit på dag 34 om hon nu är dräktig. De bor inte tillsammans men hanen går lös på golvet ibland och hälsar genom gallret och han nafsar på henne och när de bodde tillsammans i en box så vet han henne och luktade på henne, de bodde tillsammans efter jag köpte de och när jag var hos mina morföräldrar, kaninerna ville hellre bo i stället i boxen och han rymde in till henne hela tiden så då tog vi bort kompostgallret, när de bråkade i helgen en dag så tittade jag om båda var hanar, honor eller en av vardera kön och då var hanen könsmogen och natten därpå måste de ha parats då vi skulle flytta isär de dagen därpå. Men han biter inte alls hårt så inga pälstussar, ryck eller sår finns.
#2 Då förstår jag.
// Harley
Det låter inte alls som det är fel på honom, snarare tvärtom. En hane som juckar på allt och alla hela tiden skulle jag snarare säga är en överhormonell hane och inte en "normal" hane, så att säga. Visst har jag också erfarenheten av att hanar kan vara lite pissiga, men absolut inte överhormonella på så sätt att de juckar hela tiden. Alla mina hanar jag haft har varit ganska lugna på det viset, förutom när de släppts in till sin tilltänkta partner.
#4 jag kanske uttryckte mig lite konstigt, men våran hane är så ohormonisk så han skulle kunna gå med en fertil hane…Även fast min hona har gått i brunst så bryr han sig inte ett ända dugg om det utan är mer "Kom nu kompis putsa mitt huvud" och ligger där och gosar medans hon har velat bli parad🤷♀️Vad jag menade med "normal" hane är att de kan juckar ibland på säker men inte så ofta och överhormonella är lite galna om man skulle kunna säga så.
Nu så säger jag inte att det är rätt att två fertila könsmogna hanar ska gå ihop men bara att Jungkook (som min hane heter) skulle kunna göra det och han är så under i rangordningen.