Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 373 ggr
Bellis04
0

Ta in gammal kanin

Hej min kanin är 6år nu och det märks att han börjar bli till åren. Han har blivit väldigt stel och tappat lite päls. Han har bott ute hela sitt liv men vet inte om det känns elakt att ha honom utomhus i vinter. Han bor med en kompis i ett stort hägn med en stor bur i. Min andra kanin skulle inte funka som innekanin så hon skulle behöva stanna ute. Men eftersom att dom två älskar varandra så mycket så känns ju inte det helt bra heller. Jag skulle alltså inte kunna ha båda inne samtidigt men det känns inte bra att ha honom ute i vinter. Hur ska jag göra? Är jätte jätte tacksam för svar verkligen!

Chinesecrestedlover
0

#0 Hej! 

Nu har jag innekaniner, men tidigare har jag alltid haft utekaniner. Jag har haft massor med kaniner (sedan 1990). 

Jag har haft kaninerna ute året om, även då de blivit äldre och det har aldrig varit något problem. Min äldsta kanin blev 11,5 år gammal och han bodde ute hela sitt liv (var inne de sista dagarna dock, för att jag ville vara hos honom 24/7). Annars har mina kaniner som sagt bott ute även om de varit 6, 7, 8 + år gamla. 

Min allra första kanin och även den som blivit äldst. Han blev blind då han var 9 år (därav de gråvita ögonen). Världens bästa kanin, helt underbar <3

För mig är det otroligt viktigt att kaniner har sällskap av minst en annan kanin. Självklart kan man inte ha fertila hanar ihop med andra, men då anser jag att de minst ska ha andra kaniner i närheten (så de kan se, höra och känna lukten av andra kaniner). Ska man inte avla så tycker jag man kastrerar och sätter ihop med minst en annan kanin. Med andra ord, jag tycker verkligen inte att du ska sära på kaniner som trivs bra ihop. 

Angående att din hane har tappat päls - normal fällning eller kan det ha någon medicinsk orsak? Om det inte verkar vara normal fällning, så tycker jag att du ska kolla upp det hos en kaninkunnig veterinär; så att han inte drabbats av ohyra eller så. Gällande stelheten så skulle det kanske kunna röra sig om artros och då kanske han kan få behandling (ex. smärtlindring) för att må bättre. 

Så mitt råd blir; kolla upp honom hos en kaninkunnig veterinär (för pälsen och stelheten) och låt honom fortsätta bo ute som han är van vid och ihop med sin kompis. 

/Chinesecrestedlover

Maleficum
0

Kan bara hålla med det #1 säger :)

En sak också att testa om han verkar stel (om det nu är lederna som krånglar) kan vara Oxbows Natural Science Joint Support tillskott! Min nuvarande kanin har ätit det i ca tre år nu (han fyllde 6 år i slutet av juni) efter att jag märkte han började få problem med höfterna (ville inte längre hoppa upp i soffan plus att han var öm vid höfterna vid beröring) och det har hjälpt honom (blir det värre igen kommer han dock få testa cartrophen eller metacam). 

Men som sagt är det bra att låta en veterinär få göra en hälsokoll på honom så det inte är andra underliggande saker som ger han problem (mer än åldern).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bellis04
1

Tack så mycket för svar. Vi har varit och kollat upp stelheten hos veterinär två gånger och de säger att det förmodligen är artros! Just nu ger jag honom metacam varje dag för det. Men jag får väll bomba med halm då helt enkelt så han får det riktigt mysigt där ute i vinter❤️