Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 218 ggr
flocken
8/13/20, 1:04 PM

Klickerträna kanin.

Jag har innan skrivit om min rädda kanin. Jag har nu varje dag, i flera timmar bara suttit bredvid hennes Hage. Hon har ätit äpple ur handen på mig, kommer fram när hon hör mig. Lycka! Men har någon klickertränat er kanin? Funderar på att börja 2 små kortare pass /dag. Innan Hage och efter Hage när hon ska in igen. Hon har nu även lärt sig att hoppa in i transporten när det är dax för hagen så jag inte behöver ta i henne

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
flocken
8/13/20, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på min fina Maja. Rex castor

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Arcade-Foodie
8/13/20, 1:17 PM
#2

Klicker träna kaniner går väldigt snabbt och är ett bra sätt att bygga förtroende 😊 Ha tålamod och låt det ta sin tid, använd dagliga pellets ration eller bladgrönt som godis så kan man ge mer utan att oroa sig över att kaninen går upp i vikt.

flocken
8/13/20, 1:26 PM
#3

Jag har bara klickat hund. Men det borde väl funka likadant? Bara hon inte blir rädd för ljudet. Jag får nog ta äpple i början. Det kan hon inte motstå

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Arcade-Foodie
8/13/20, 1:47 PM
#4

Gäller bara att få henne associera ljudet med att man får en äpple bit, så kommer de inte vara någon fara ☺️

Maleficum
8/13/20, 4:12 PM
#5

Finns många härliga videos att se på klickertränade kaniner!

Försökte klickerträna en av mina förra kaniner men han tyckte klickerljudet var obehagligt och jag kände mig själv inte tillräckligt motiverad för att testa någon annan signal.

Påbörja klickerträning på min nuvarande kanin men efter han blev blind blir han så fokuserad på att nosa sig till godisarna att han helt ignorerar klickern 😛 Sen är det oftast han som tränar mig och inte tvärt om ändå 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/13/20, 6:02 PM
#6

tips? om djuret (i detta fallet kaninen, men kan ju vara vilket djur som helst) blir rädd för klickerljudet: Testa att använda en penna i stället (alltså en sån penna med en liten knapp för att trycka ner udden med…jag är verkligen bäst på att förklara…🤪). Det blir ett betydligt svagare klickljud av en sådan och därmed kan det upplevas som mindre skrämmande av ett "klicker-ovant" djur.

Annons:
flocken
8/13/20, 6:06 PM
#7

#6åh så bra tips?. Mina klicker är rätt rejäla

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chinesecrestedlover
8/13/20, 7:03 PM
#8

#7 Sen är ju ofta "knappklicker" eller vad man ska kalla det ( https://www.hansesgarden.se/smattgott/aktivering/klicker.html?gclid=EAIaIQobChMI-pK-v9OY6wIVFaWyCh01kQ_HEAQYESABEgL3z_D_BwE) mindre "skitläskigt"😃 än den gamla "knäppa med en plåtbit" modellen (https://www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/for-allergikerovrigt/klicker-for-traning-av-din-marsvin-1413.html?gclid=EAIaIQobChMI-pK-v9OY6wIVFaWyCh01kQ_HEAQYFCABEgKL9_D_BwE). 

Min första hund (som var galet osäker) reagerade t.ex. väldigt på den äldre modellen (låter ju ganska högt/starkt) medan den med knapp gick jättebra.

flocken
8/13/20, 7:17 PM
#9

#7 min låter rejält högt. Vad det är för modell vet jag inte. Får köpa nya regelbundet då de försvinner 🙈 Nu är första passet avklarat. Tog först med hennes halvsyster zelda. En gepard rex. Helt orädd men inget tålamod. Sen fick Majas burkompisar gå in i buren o jag gick ner i hagen med Maja. Ingen lycklig tjej tills hon såg äpplet. Sen gick det över förväntan. Hon både åt ur min hand och från marken när jag hade fingret på henne. Sprang hon iväg kunde jag kunde jag säga hennes namn o hon kom tillbaka. Så med tiden kommer det säkert bli bra

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chinesecrestedlover
8/13/20, 7:52 PM
#10

#9 Låter ju som en kanonstart 👍

Maleficum
8/13/20, 10:32 PM
#11

#6 Med seende djur (döva djur och fiskar) kan man ju även använda en liten lampa man kan blinka med (vilket jag hade fundering att testa med Lupin men blev aldrig av).

Har själv flera olika klickers med både metallbricka och plastbricka och även en ställbar så jag kunde få super svaga ljud eller ganska kraftiga men ingen funka på Lupin.

#9 Roligt det blivit en bra start :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: