Etikettallmänt
Läst 179 ggr
johannes820
2020-08-03, 21:59

Om hane kan vara tillsammans med hona

Jag har en kastrerad hane på 4 år och en okastrerad hona på 2 år. Jag har hittat en jätte söt kaninunge på 4 månader (hane) okastrerad som jag vill köpa, går de ha ihop med de andra?

Chinesecrestedlover
2020-08-04, 06:50

Två hanar kan absolut fungera ihop men BÅDA måste kastreras först.

Många säger att hanar inte alls kan vara tillsammans (och att risken är för stor att de bråkar). 

Jag har dock erfarenhet av att ha kastrerade hanar ihop (flera olika par) och det har gått enklare att sätta ihop (blivit vänner snabbare) än med honor…men de måste kastreras för att undvika bråk-risk. 

Om du kastrerar den lilla då han blivit runt ett halvår och sedan väntar 4-6 veckor (jag rekommenderar sex veckor) och sedan introducerar de på  en stor och neutral yta så finns det alla förutsättningar för att det ska gå bra (men som med alla kanin-introduktioner så finns ju alltid en liiiiten risk att de inte gillar varandra/att personkemin inte stämmer). 

Lycka till! 

Mvh/Chinesecrestedlover

LillaLilly10
2020-08-04, 08:46

jag tycker det är bäst att inte ha två hannar i samma bur de kan bråka så mycket att det har igäl varandra. men två honor brukar passa bra men inte två hannar!

hoppas det hjälpte😃

Chinesecrestedlover
2020-08-04, 12:23

#2 Som sagt så kan två hanar fungera alldeles utmärkt, så länge de båda är kastrerade. Har haft flera hanar tillsammans utan några som helst problem. Det handlar mer om personkemin och ytan, än om kön när det kommer till vilka kaniner som fungerar ihop.

Upp till toppen