Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 151 ggr
Luven
2020-08-03, 21:00

Olika pälstyper på samma kull?

Om man tex skulle para en lejonhuvad med en rex..blir vissa ungar rex å andra lejonhuvade ? Eller är något anlag dominant ? Kan man få olika pälstyper på ungarna ? Eller kommer alla bli samma ?

LillaLilly10
2020-08-04, 08:43

jag tror men vet inte. 

jag tror att om det är två olika sorter så blir det en bland ras på ungarna. 

på det flesta kular jag hört om är det olika färg. Men vissa är samma!!!!

hoppas det hjälper🙂

Karties
2020-08-04, 09:05

Rex genen är inte dominant, det behöver två anlag av rexgen för att en kanin ska få rexpäls. Om Ena kaninen är en rex bärare och den andra är rex, så finns de en chans att några av ungarna får rexpäls medan andra blir bara rexbärare. Om de är först generationen och ena är långhårig, så kommer alla ungarna att få samma pälstyp om den långhåriga inte är en rexbärare också.

Luven
2020-08-04, 09:24

Okej Tack har nämligen sett en tjej som parade en lejonhuvad med en rex å hälften av ungarna vart lejonhuvade och hälften rex plus att någon fick dalmatiner päls å vissa någpt helt annat.! Men om man har tex en vit kanin och en svart. Blir ungarna antingen helvita eller svarta eller kan dom bli både vit och svart ? Antar att de beror vad den vita bär på under också.

Karties
2020-08-04, 12:04

Sant det beror på vad den vita bär på samt att den svarta behöver vara en weinertecknad bärare för att någon unge ska bli vit 😂 Då vit färg är också en genuppsättning som behöver två för att bli till ☺️ Nu är de bara lätt genetik. Det är anledningen till varför de är viktigt att ha koll på kaninernas släkte för att veta Vilken färg? ungarna kan få.

Upp till toppen