Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 266 ggr
Bert_Jönköping
0

Vad är planen för våra kaniner?

Hej, Vi har nyligen köpt två st kaniner, dvärgvädurer en hane och en hona som är födda 27 och 29 maj, dvs de är nästan 10v gamla. När skall vi kastrera hanen? Bör vi kastrera honan med? Kommer deras beteende förändras efter kastrering? [Just nu är honan nyfiken, äventyrlig och aktiv medans hanen är rena motsatsen! Perfekt för våra dottrar som är helt galna i dessa kaniner. Vi vill inte rubba nuvarande situation!] Jag är lite sugen på att låta bli att kastrera nuvarande kaniner och låta de para sig och få kaninungar….men frugan är starkt emot det , hon hävdar att hanen behöver flyttas ut från buren. Stämmer det? Vad gör vi? /Bert

Arcade-Foodie
1

Det är dags att sära på dem och para kaniner kan man sluta upp med många kaniner väldigt fort. De är bättre att uppfödare håller på med sånt. Beteendet kommer inte ändra sig när de kastreras, men dina kaniner blir snart tonåringar pumpade med hormoner. Vissa kan få helt andra personligheter såsom revirmarkering till vakta sin bur och aggressivitet i värsta fall. Så tycker de bli bra att kastrera kaninerna, en hane kan kastreras när de är 16 veckor. Det gäller helt enkelt på om testiklarna har ramlat net och hans storlek. Men man kan vänta tills de är 6 månader, medan honor väntar man tills de blir äldre. De funkar att låta en kastrerad hane bo ihop med en intakt hona men honor är kända för att utveckla cancer senare i livet pga livmodern. För mig gjorde kastrering så att de blev ingen mer markering av sängar och soffor. Vilket gjorde de enklare att ha kaninerna löst här hemma ☺️ Det kan ske personlighet förändring de första 2 månaderna efter kastrering pga att hormonerna håller på och spökar, men när allt lugnar ner sig är de tillbaka till normalt igen.

Chinesecrestedlover
1

#0 Hej!

AVLA INTE! Det finns redan galet många kaniner som behöver hem, omplaceringar, ungar, renrasiga, blandraser, små, mellan och jättar…you name it! Det finns inte behov av flera kaninungar. De riskerar bara att hamna fel och tvingas byta hem efter hem. Vill ni ha fler kaniner ta istället emot omplaceringar, para INTE era. 

Ni bör sära på era kaniner senast runt 12 veckor (men vissa kan bli könsmogna tidigare så skulle separera nu). 

Sedan kastrerar ni hanen då hans "kulor" trillat ner osv. Varför jag rekommenderar er att kastrera hanen är (förutom det att de sedan kan gå ihop) att hanar kan vara "jobbiga" som fertila; de kan lukta av en ganska frän/stark "handoft" då de blir könsmogna (personligen tycker jag att det luktar ganska äckligt) och vissa hanar tenderar även att "sprätta kiss" (dvs. man kan få sig en otrevlig överraskning lite då och nu av en varm urindusch). 

Oftast brukar veterinärer vilja vänta tills de är runt sex månader innan de kastrerar. Efter kastrering ska man sedan vänta ca 4-6 veckor (jag skulle rekommendera det senare alternativet för säkerhets skull), innan de får träffas. 

När de ska träffas sen så gäller en stor, neutral yta med mycket mat (ex. hö, grenar, morötter osv.) utspritt så att de inte tvingas äta nära varandra, möjligheter att gömma sig (men inte så att ni inte har koll på vad som händer/så en kan bli trängd). 

Sedan när de är "ihopsatta" så SÄRA INTE PÅ DE IGEN utan låt de vara ihop sen, förutsatt att de inte bråkar på riktigt (det kommer vara en del jagande och med största sannolikhet flyga en del päls, men ska inte vara "blodbad"). Om de bråkar så de blöder ska ni sära på de, annars inte. Lite is i magen är nödvändigt. Kaniner som inte känner varandra måste bestämma vem som är "boss" och då kan det se lite galet ut, men som sagt det är helt i sin ordning, så länge de inte biter varandra på allvar. 

När det gäller honan så är det inte nödvändigt att kastrera (så länge hanen kastreras så kan ni ha de tillsammans)…men det är ingen nackdel heller. Då riskerar hon inte att få diverse sjukdomar,  samt så får hon med stor sannolikhet ett jämnare humör (som inte påverkas av brunst, då honor kan bli lite "bitchiga"). 

När det kommer till beteende efter kastrering:

Hanar: Lugnare oftast (hade dock en grabb som var lika galen och aggressiv efter kastreringen som han var innan) och slutar sprätta kiss. De flesta hanar jag haft som varit kastrerade har varit (är) lugna, mysiga sötnosar(som inte stinker hane eller sprätter kiss) men med samma personlighet i övrigt som innan kastrering. 

Honor: Har jag ingen personlig erfarenhet av som kastrerade, har endast haft fertila honor. Dessa damer kan jag dock säga varierade rätt friskt i sitt humör beroende på om de var brunst eller inte. Vissa av mina honor blev rent av aggressiva (eller ja de försvarade sitt revir/bur/hage som furier) vid brunst, fick ett och annat bett då. Vad jag läst/hört så får honor ett jämnare humör och kan alltså vara trevligare att ha att göra med och man slipper det där "revirförsvarsbeteendet" som en del honor visar vid brunst. När det kommer till barn (som kanske inte är som jag var, haha) så skulle jag gissa att det kan skrämma de rejält om deras gullunge plötsligt blir till en bitsk galning…så kan ju vara bra att tänka på. 

Lycka till med kaninerna och som sagt snälla AVLA INTE, lyssna på din fru! Jag har tagit hand om otaliga kaniner (och andra djur) i behov av nya hem och det är sorgligt att se hur många djur som behandlas som "slit och släng varor", det behövs inga fler kaninungar som tvingas byta hem femtielva gånger i sitt liv. 

En annan sak att tänka på (om du fortfarande funderar på att para era kaniner) är; kaniner kan få många ungar, är du beredd på att behålla ALLA dessa ungar om du inte hittar ett bra hem för ungarna? Säg att kullen resulterar i 8-10 ungar t.ex. (kan bli färre absolut, men kan landa runt där också). Vill ni ha 10-12 kaniner hemma? Har ni plats för/råd med och tid att ta hand om så många kaniner? Om inte; avla inte…och även om ni vill ha 10-12 kaniner så skulle jag säga avla inte, ta hand om kaniner i behov av nya hem istället (finns som sagt massor). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Bert_Jönköping
0

Ska ja sära på mina kaniner? Hanen är hur lung som helst, tippar på att honan kommer vara The Boss 😂 Att sära på de för att hanen inte skall befrukta honan innan 6 mån, för att därefter avvakta 6v för att få de ihop igen som om de har aldrig levt tillsammans …. kommer som en överraskning för oss speciellt min fru. Hon är orolig nu att det inte skulle funka med våra kaniner och att våra döttrar blur besvikna ifall någon kanin behöver plockas bort

Chinesecrestedlover
3

#3 Ja, de måste säras på för att inte det ska bli ungar! 

Ja, man måste vänta tills de är könsmogna innan man kastrerar, det kan man inte göra när de är så pass unga som era är.  

Att man måste vänta efter kastreringen är för att det tar tid för hormoner (och spermier) att gå ur/försvinna. Alltså, väntar man inte efteråt så riskerar man att det i alla fall blir en lyckad PARNING och därmed ungar. 

De allra flesta gånger så fungerar det utmärkt att sätta ihop kaniner och jag skulle inte oroa mig för att de inte kommer fungera ihop sedan. 

Det har bara "gått tokigt/inte fungerat med personkemin" två gånger för mig (och det var med samma kaninpar). Jag har haft massor med kaniner sedan 1990 och haft flera ihop i allt från par till större grupper och oftast har det alltså gått utmärkt.  

Ja, det kommer vara som att de inte bott ihop alls, men det finns inga andra sätt för två kaniner av olika kön (eller två hanar) att kunna bo ihop (en eller båda måste kastreras, med två hanar så gäller ALLTID båda). De kan inte bo ihop innan kastreringen är avklarad och tiden efter passerat och det finns inga sätt att komma i från detta (förutom om ni skaffat två honor från början).