Sätta ihop kaniner
Hej! Vi har tänkt att skaffa nya kaniner men undrar ifall man kan ha en okastrerad hane tillsammans med en kastrerad hane eller om det är bäst att kastrera båda eller ingen?
#0 Absolut kastrera BÅDA!
Jag har haft flera kastrerade hanar ihop och det har fungerat väldigt bra, men jag skulle aldrig sätta ihop två fertila hanar eller en fertil hane med en kastrerad.
Kastrera båda och vänta sedan de ca sex veckor som det tar för hormonerna att gå ur ordentligt innan ni sätter i hop de.
Sätt i hop på en neutral och väl tilltagen yta med mycket gott att äta (utspritt så att de inte behöver äta nära varandra), se till att de kan gå undan från varandra men att ni fortfarande kan se kaninerna och vid behov kan ingripa.
Ska de vara i bur sedan så ska de ha stor yta även där. Jag skulle aldrig ha mindre än ca 200x80 cm bottenyta och då har jag haft en Hage på x-antal kvadrat utöver denna som de har tillgång till dygnet runt. Buren har bara fungerat som hus där de kan sova, gå undan och äta torrt hö. Att stänga in kaniner på mindre ytan nattetid blir helt fel, eftersom de är mest aktiva när människor normalt sover osv. (grynings och skymningsaktiva djur).
Nu har jag dock kaninerna inne för första gången i mitt liv och då var det självklart för mig att de ska få vara frigående i lägenheten. Just nu är de dock inte helt frigående, eftersom jag endast har kastrerat min ena kanin än så länge (båda är hanar).
När de väl är ihop, SÄRA INTE på de med undantag för om de skulle börja bråka på riktigt (= blod).
Mvh/Chinesecrestedlover