När blir kaniner könsmogna??
Halloj! Vet nån när Stora Silvern och Franska väduren blir könsmogna? *INTE AVELSFÄRDIGA* Jag vet att Lilla Havana (som min Frasse mix är hälften av) blir redo att få ungar vid 9måm elr så var det att den blev könsmogen då:) Hittar bara massa om Stora Silvern som kött produktion och inget om Frassen:/
Kaniner blir könsmogna runt 3 till 4 månader, men de ska inte paras vid den åldern. Men du har sagt i din förra tråd att du inte skulle para dem. Samt att du har haft erfarenhet gällande Avel. Så du bör sära på dina kaniner om du inte vill sluta upp med en olyckskull av kaniner. Stora raser kan få 15 kaninungar i en kull om man har otur 😂 Större raser säger man att man ska para när de är runt 1 år medan mindre raser kan vara 6 månader för sin första kull.
Från 8 veckor kan de bli könsmogna, vanligast är 12-16 veckors ålder
Men para inte före 8 månaders ålder, helst ännu senare
Ha särade från 8 veckor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 jag har aldrig haft varken Frasse eller Stora Silver så dessa är mina första, jag visste inte när just de blir könsmogne:/ jag sa inte att jag inte skulle para de och jag sa inte att jag skulle para de, jag vet inte just nu ifall jag ska ta en kull! Jag vet att stora raser kan få upp till 15 ungar fast det är mer vanligt vid 8-10 ungar på Stora Silver:) Stora Silvern vet ja att det är 8mån-1år och Lilla Havana 9mån-1år, Frassen 8mån-1år:) #2 åh såpass! (Det blev att jag särade ungar när de var 8v och såldes) skulle aldrig para en stor kanin innan 8mån och aldrig en liten kanin innan 6-8mån!
#3 Inte innan 8 månader på liten kanin heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.