Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 277 ggr
My.s
0

Ung kanin mamma

Hej! För ca 2-3 veckor sen tog jag emot en kanin som skulle avlivas för dom inte ville ha den, bara 15veckor gammal var hon då. Efter några dagar hos mig hoppade hon ut ur buren och in till en av mina hanar, när jag hitta henne där tog jag in henne i hennes bur igen och fixade så hon inte kunde hoppa ut igen. Min fråga är då om hon kan vara dräktig nu? Hon var ”blöt” vid rumpan så tror hanen försökt para sig med henne men eftersom jag inte såg så vet jag inte. Hon är ju alldeles för ung för att få ungar? Hon har även börjat vila mycket mer än innan så är lite rädd att han ska dö för hon är så ung och inte ätit upp sig som jag önskar.

_ftwsuga_
0

Det beror ju på Vilken ras? hon är dock då de blir könsmogna vid olika åldrar, men om hon inte är könsmogen tror jag inte att hon får ungar men jag skulle nog avvakta och höra med veterinär efter 2veckor om hon har blivit rund om magen om hon är rund om magen så kan du höra om de kan ta bort ungarna

Katti
1

Att göra abort på en kanin innebär en mycket större risk för honan än att låta henne föda. Självklart parar man inte så unga djur medvetet, men rent krasst så blir vilda kaniner dräktiga så snart de är könsmogna, så "naturligt" är det ju.

_ftwsuga_
0

#2 aha okej då vet jag, jag visste inte att det var större risk med abort på kaniner då jag aldrig har varit med om det själv:)