Blå + Svart/gul japan = ?
Hej! Det är Närmligen så att jag har en svart/gul japan ( har även lite vitt/grått i teckningen) som jag skulle vilja para med en blå( enfärgad) Vilka färger finns det då chans att få? Är det enbart svart som är möjlig mellan de två färgerna?
Utgår man från att det inte ligger några andra färger bakåt så är viltgrå enda alternativet, eftersom det från beskrivningen låter som att din japantecknade kan vara viltfärgad (Otter är relativt ovanlig så jag utgår från att det är viltfärg i alla fall, har jag fel så kan du få otter svart ur kombinationen). Men nu är det ju sällan det är så enkelt, ens om man vet flera led bakåt. Vet du något om vilka färger som ligger bakom dessa två?
Nej du missförstår mig. Titta på din viltgrå kanin. På den finns också vita områden (t.ex. runt nosen, ögon, under magen och svansen). En japantecknad kanin som är viltfärgad har också dessa vita områden (de kallas viltzoner), men också japanteckningen. På den bifogade bilden ser du en japantecknad gul/svart kanin med tydliga viltzoner (den med mer gult) och en med lite mer "kamoflerade" viltzoner (den som är mer lik din). Båda mina är alltså japantecknad gul/svart och viltfärgade, inte viltgrå. Man brukar dock bara säga färgen, och inte om de är viltfärgade, enfärgade eller otterfärgade.
Jag håller fast vid att din är viltfärgad och vi vet då att ungarna kan bli viltgrå. Har jag fel så kan de bli otter svarta eller svarta. I övrigt kan det bli överraskning!
Jaha då är Jag med! Tack för du förklarade! Har inte förstått att de va viltfärgade det också utöver de andra ^^ :p