Flytta hanen till honans bur?
Hej! Jag har en kastrerad hane och en hona (mamma och son) som jag håller på att sätta ihop. Dem har varit tillsammans i en Hage mins 10 gånger och dem brukar sitta och mysa och slicka varandra väldigt mycket. Så nu funderar vi på att sätta ihop dem tillsammans i buren också eftersom dem verkar trivas så bra tillsammans. Problemet är bara att vi helst inte vill flytta ihop dem i hanens bur. Hans bur är 120 cm lång och bredvid buren är en till 120 bur och där bor en äldre kaninhona som vi helst inte vill flytta på. (Dem här 120 burarna brukar sitta ihop men eftersom vi blev tvungna att behålla en extra unge från kullen vi tog eftersom den inte blev såld så fick dem bo såhär litet tillfälligt) men min fråga är om man kan sätta in hanen i honans bur nu när dem känner varandra så bra. Jag vet att man egentligen ska sätta ihop honan till hanen men i detta fallet vore det bäst tvärt om, tror nu det är okej? Nu när dem känner varrandra så bra.
Hej!
Jag skulle personligen aldrig skilja på kaniner när jag väl satt ihop de (så länge det inte blir bråk på allvar = blod), dvs. när du placerat de i hagen (på en neutral yta) och de fungerar ihop så skulle jag inte separerat de igen. Det finns ingen som helst anledning till att göra så och det riskerar snarare att göra att det tar längre tid och att kaninerna känner behov av att "göra upp" flera gånger.
Hursomhelst, i ditt scenario så skulle jag göra en rejäl rengöring av buren (honans i detta fallet eftersom det är den du vill använda) dvs. ta bort ev. revirdofter från honan och sedan placera hanen där först, låta honom vara där i en kort stund (för att bekanta sig lite med buren) och sedan sätta in honan. Det är så jag skulle göra oavsett vilket kön det var på kaninerna i fråga dvs. den som har bott i buren innan (eller om den ex. skulle vara väldigt dominant eller dylikt) får komma in sist, allt för att undvika bråk.
Självklart måste dock buren vara rejält tilltagen i storlek för att det ska fungera med två kaniner ihop, så jag antar att buren i fråga är betydligt större än 120 cm. Om den inte är det så skulle jag absolut inte sätta ihop kaninerna, för det är på tok för lite yta.
Lycka till.
Mvh/Chinesecrestedlover
Tack så mycket! Jag tvättade hela buren igår och kaninerna har fått vara i honans bur under natten! Allt gick jättebra:) självklart är buren mycket större än 120 cm.
#2 Varsågod och så bra att det gick bra 🙂