Vilken ras för ute och barn?
Hej vi funderar på att skaffa kaniner. Bor i radhus och de kommer att få bo ute året om då min man är allergisk. Har koll på husets storlek men hur stort hägn behöver två kaniner (såklart beroende på storlek). Jag tänker en ras av mindre sort då vi kanske Inte kan göra ett hägn som är större än 4-5 kvm ca. dock är ju tanken att umgås mycket med kaninerna och ha de ute i trädgården under uppsikt. Vill få tips? på friska raser som inte brukar ha kända problem. Tänker spontant att kanske kaniner med stående öron som inte är så avlade har mindre problem? (Typ som bondkatter fast i kaninvariant). Gärna en lättskött ras som inte kräver massa pälsvård etc. Tycker själv att korthåriga kaniner med stående öron är sötast men som sagt öppen för förslag för att det ska funka med förutsättningarna jag nämnt 🤩 Min dotter är 6 år och väldigt djurvan.
Har själv ingen kanin men snart så har jag en liten hermelin unge. Hermelin är en ras jag skulle kunna rekommendera. Då den är liten och och inte kräver pälsvård. Det kanske är fel utav mig som inte har haft någon hermelin och rekommendera den. Men om jag utgår över det jag läst verkar det vara en trevlig ras. Har läst men är inte hundra procent säker att den är sant. -----> Men att man ska vara noga med att man inte köper en hoppavlad hermelin för att dom kan vara mer livliga och vilda. Som sagt så är jag inte helt säker.❤
Min man är också allergisk och därför valde vi att skaffa en kanin av rasen liten rex då det sägs att de är allergivänliga. För 8 veckor sedan fick vi våran lilla Gizmo. Jag blev helt såld, så underbar han är och idag har vi tre stycken av samma ras 😄! Dottern är överlycklig då hon längtat så mycket efter husdjur! Och min man känner inte av när vi gosat med kaninerna vilket är helt perfekt för oss! Starkt rekommenderar denna ras. Liten rex kan bo ute året om, de har sammetslen päls, de är nyfikna, lekfulla och gosiga 🥰